Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Uber začal v USA „snít svůj velký sen“ - testuje auta bez řidičů

  18:39aktualizováno  18:39
Společnost Uber, která je konkurencí klasických taxislužeb, testuje v ulicích amerického města Pittsburgh technologii aut bez řidiče. Stává se tak další globální firmou, jež se s novinkou pokoušejí prorazit.

V ulicích Pittsburgu testuje UBER auto bez řidiče | foto: UBER

Uber, který je nepřítelem mnoha úřadů i taxislužeb v desítkách zemí světa, se se samořiditelnými vozy nepokouší prorazit zdaleka jako první. Stejnou metu má řada světových firem: například Google, výrobce elektroaut Tesla nebo inovátoři z Číny.

Miniseriál - jezdili jsme pro Uber

Zajímá vás, jak funguje Uber v praxi? Přečtěte si reportáže redaktora MF DNES Aleše Černého a ekonoma Aleše Michla, kteří si práci řidiče Uberu několik dní vyzkoušeli na vlastní kůži.

Na tři dny si Alešové Michl (vpravo) a Černý vyzkoušeli v zapůjčených Nissanech e-NV200 řídit pro službu UberPop.

Uber v prohlášení uvedl, že novinku testuje pomocí vozu Ford Fusion, vybaveného radarem, laserem, scannery a kamerami. Na projektu spolupracuje s univerzitou Carnegie Mellon v Pittsbourghu.

Uberu nejde jen o zdolání nové technologické laťky, rád by údajně naplnil širší, idealistické vize. V jeho vysněném světě je vlastnictví automobilu přežitkem, každý by si však mohl do pěti minut přivolat automobil, který by ho odvezl kamkoliv.

Reálné testování aut bez řidiče bylo podle Uberu zásadním krokem k rozvoji nové technologie. Testované vozy má však pod kontrolou stále člověk, byť slouží v automobilech jako pojistka pro případ selhání techniky.

Uber se nedávno přidal do aliance firem, které usilují o rozvoj technologie samořiditelných aut. Spolu s dalšími hráči jako je Google, Ford, Volvo a Lyft (služba na zprostředkování spolujízdy) lobbují u zákonodárců za zmírnění a odstranění některých zákonných bariér, které brání tomu, aby samořiditelná auta „naostro“ vyjela do ulic.

Z trpaslíka obr

Společnost Uber se objevila na scéně teprve před několika lety v USA (aplikace se spustila v roce 2011), nyní působí v téměř šedesáti zemích světa. V USA se bleskově vyšvihla mezi desítky nejvlivnějších firem. V řadě světových měst se nicméně Uber potýká s problémy, služba buď byla postavena mimo zákon (Německo, Španělsko), nebo o to samosprávy usilují. Problémy má Uber také v Praze, kde je taxikaření s Uberem stále problematické.

Taxikáři protestovali na pražské magistrále mj. proti alternativním taxislužbám. (8. února 2016)

Taxikáři protestovali na pražské magistrále mj. proti alternativním taxislužbám. (8. února 2016)

Manažer Uberu pro mezinárodní expanzi Lokman Kuriş.

Manažer Uberu pro mezinárodní expanzi Lokman Kuriş.

V ČR chce Uber postavit mimo zákon také chystaná novela zákona o silniční dopravě, která zpřísňuje pokuty pro řidiče a navíc umožňuje pokutovat i zprostředkovatele - tedy samotný Uber (více čtěte zde).

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.