ŘSD se chce s Eurovií dohodnout, aby uznala uplatněné reklamace a opravovala vady na vlastní náklady.
"Zhovovitel si zřejmě myslel, že stát nebude trvat na odstranění vad. V posledním měsíci si uvědomil, že neustoupíme ani o krok. Musí odpovědět tento, maximálně příští týden," řekla odhodlaně Miloslava Pošvářová, ředitelka úseku kontroly kvality na ŘSD.
Ředitelství silnic a dálnic požaduje, aby Eurovia uznala všechny závažné vady a pokračovala v jejich odstraňování. K těm největším problémům patří pět mostů, které si nechal státní úřad prověřit od expertů z Německa. Je jasné, že při stavbě mostů byla použita špatná technologie, nosná konstrukce rezne a mosty si sedají. Oprava jednoho mostu by stála 600 milionů korun, uvedlo Ředitelství silnic a dálnic.
Němci však neřešili míru zodpovědnosti. Ta by měla být předmětem dalších diskusí a odborných posudků a řešit se až zpětně poté, co zhotovitel reklamované vady uzná. Odpovědnost za škody leží i na státu, přiznává ŘSD. "O tom, kdo za co může, se budeme teprve bavit. Podíl státu tam samozřejmě je," řekla Pošvářová.
ŘSD chce také vyjednat prodloužení záruky u vadného úseku dálnice o dalších deset let. Záruka totiž končí v listopadu 2012, okolo tohoto data by pak stát podal žaloby na soukromou firmu. Právníci už je údajně mají hotové a ke konci listopadu by je podali k rozhodčímu soudu.
Stát se ve svém boji za odstranění vad opírá o posudek německých expertů. Ti došli k závěru, že dálniční mosty byly stavěné z patinující beznátěrové oceli, která má oproti atmosférické oceli zvýšenou odolnost. Na mostní konstrukci, kam například zatéká slaná voda ze zimních posypů, se však nehodí. Posudek německých expertů potvrdil, že šlo o chybu v projektu, který ŘSD schválilo. Míra odpovědnosti tak bude záviset na obratnosti právníků a rozhodování soudů.