Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Účetní program je třeba vybírat s rozmyslem

aktualizováno 
- Účetnictví je noční můrou mnoha majitelů firem. Pokud v něm nemají být chyby, kvůli kterým hrozí pokuta z finančního úřadu, musí podnikatel dobře znát zákony, související vyhlášky a stále sledovat, zda a jak se mění. Jednou z cest, jak se této nepříjemné povinnosti zbavit je externí účetní, který firmě vede účty "na dálku". Jsou však podnikatelé, kteří své finanční záležitosti třetí osobě svěřit nechtějí. Těm pak může usnadnit práci dobrý účetní software.

"Záleží na tom, kolik položek firma ročně zaúčtuje. Průměrná cena za zúčtování jedné se pohybuje okolo dvou korun. Pokud jsou roční poplatky nižší než cena počítačového programu, je výhodnější účetního najmout. V opačném případě se vyplatí program koupit - samozřejmě pokud je podnikatel schopen, časově i vědomostně sám účetnictví zpracovat," míní majitel firmy nabízející software Martin Zajíc.

Cena účetních programů začíná zpravidla na úrovni tří až čtyř tisíc a roste úměrně mimo jiné s tím, co software "umí". Na tuzemském trhu se nabízí velké množství programů pro vedení účetnictví. Ne všechny se ale hodí pro každého.

Majitel firmy, který o jeho pořízení uvažuje, by měl proto dobře vybírat, aby zbytečně neplatil za něco, co nebude potřebovat, nebo naopak nezjistil, že mu program nevyhovuje.

Podle auditorky Ivany Endalové je výběr vhodného programu vždy velmi specifickou záležitostí. Podnikatel by měl při rozhodování vycházet z oboru, ve kterém podniká, ze struktury majetku své firmy i počtu zaměstnanců.

Například živnostník, který má ve firmě jedno auto a počítač, nemusí mít software, který umí účtovat investiční majetek, a naopak. "Za všechno se připlácí," říká Endalová. Názor potvrzuje i majitel firmy dodávající software Lubomír Nový: "Softwarová firma by měla systém umět nastavit podle potřeb zákazníka. Například podnikatel nechce zpracovávat mzdy, tak si modul pro mzdy nekoupí."

Užitečné je, aby program uměl vystavovat a zároveň účtovat faktury, tedy daňové doklady. Také by měl být schopen sestavit a vytisknout rozvahu a výsledovku a daňové přiznání. To usnadní práci zejména firmám, které například každý měsíc vyplňují formuláře pro placení daně z přidané hodnoty. Pro obchodníky bude zase důležitá skladová evidence.

Program se vyplatí nejdřív vyzkoušet

Solidní firmy dnes také svým zákazníkům umožňují, aby si vlastnosti a funkce programu předem "osahali" a přesvědčili se, zda jim jeho obsluha vyhovuje. Demoverze některých programů jsou dostupné na internetu. Společnosti také někdy nabízejí zdarma zkušební program.

"Naši zákazníci mohou začít se Start verzí účetního programu. Je to plnohodnotná verze s maximálním obsahem účetních knih, kterou získají zdarma a to včetně servisu. Omezení je dáno pouze počtem záznamů. Jakmile jich zapíší 250, mohou se rozhodnout: přejít na klasickou placenou verzi dle svých potřeb, opět včetně servisu, nebo pokračovat v bezplatné, která už sice není omezena, ale je bez servisu," říká softwarový odborník Jaroslav Pochylý.

Aktualizace může program prodražit

Důležitým kritériem při výběru programu je také úroveň servisních služeb firmy, která software prodala, především provádění pravidelné aktualizace programu při změně zákonů - takzvaný upgrade. Jednotlivé společnosti totiž aktualizují různě rychle a za různou cenu.

"Znám účetní, která koupila před časem program za šest tisíc korun, což byla vzhledem k jeho vybavení cena rozumná. Během krátké doby se však z původní částky stalo dvacet tisíc. Firma si totiž účtovala další peníze za každou aktualizaci," říká Ivana Endalová.

Podle Lubomíra Nového by cena ročního "upgrade" neměla převýšit dvacet procent pořizovací ceny programu. "Zákazník by měl mít navíc možnost se rozhodnout, zda aktualizaci vůbec chce," dodává Nový. Ceny, za které se programy nabízejí, se velmi různí.

Jednoduché i podvojné účetnictví lze pořídit už od dvou tisíc korun. Jedná se o nejjednodušší verze. Cena se pak zvyšuje s počtem licencí, dalšími funkcemi a velikostí programu - počtem účetnictví, které je v něm možné vést. Například program pro mzdu či sklad lze přikoupit zhruba za další tři tisíce korun. Jednoduše čím toho program víc umí, tím může být dražší.

Vlastní versus najatý účetní

Je lepší najmout externí účetní nebo koupit potřebný software a vést účty sám? Na tuto otázku neexistuje jednoznačná odpověď. Vždy záleží na schopnostech, znalostech a zaneprázdněnosti podnikatele. Auditorka Ivana Endalová říká, že vedení účtů mohou samy zvládnout zejména firmy s jednoduchým účetnictvím.

Velké riziko, že se stane chyba, však podle ní hrozí společnostem s podvojným účetnictvím. V těchto případech jednoznačně doporučuje pomoc odborníka. Toho je buď možné zaměstnat nebo najmout.

"Zpracování účetnictví přímo ve firmě dle mého názoru umožní lepší přehled o jejím finančním stavu," říká Lubomír Nový. Jaromír Pochylý dodává, že tím odpadne i strach z vynesení tajných firemních dat, prozrazení odběratelů či kalkulací. Pokud se podnikatel rozhodne najmout externího účetního, měl by zajistit, aby za případné chyby a škody odpovídal on.

"Před finančním úřadem zůstane zodpovědnou osobou podnikatel, ovšem v občansko právním sporu může vzniklou škodu vymáhat po účetním, který ji způsobil. Ovšem tato možnost musí být uvedena ve smlouvě. Podnikatelé na to často zapomínají," upozorňuje Ivana Endalová.

Co by měl mimo jiné zvládnout program, který si pořídí tito podnikatelé
Majitel menšího obchodu, měsíční obrat tři sta tisíc korun, pět zaměstnanců, podvojné účetnictví, plátce DPH
* možnost prodeje pomocí čárového kódu
* jednoduchý prodej přes pokladnu
* propojení se skladem
* zpracování daňových dokladů, rozdělení do skupin daně z přidané hodnoty, mzdová agenda
* účetnictví by měla vést znalá účetní

Majitel dílny, dva zaměstnanci, jednoduché účetnictví, obrat sto tisíc měsíčně, není plátce DPH
* jednoduchý program včetně mzdové agendy, snadno ovladatelný, rozhodovat bude zřejmě přijatelná cena
* stálá účetní není třeba, zejména sestavení daňového přiznání se však vyplatí konzultovat s odborníkem - daňovým poradcem či účetním

Zemědělské družstvo - rostlinná výroba, kravín s dvaceti kusy dobytka, šest zaměstnanců, podvojné účetnictví, plátci DPH
* možnost vystavování pravidelně se opakujících faktur
* agenda daně z přidané hodnoty, tisk daňových přiznání
* mzdová agenda
* účetnictví by měla vést znalá účetní

Co by měl program mimo jiné "umět"
* exportovat a import dat z a do jiných programů
* sestavit a tisknout daňové doklady a přiznání
* být jednoduše a pohodlně ovladatelný, jeho součástí by měl být tištěný a elektronický manuál
* mělo by být možné ho rozšířit o další položky

Na co se ptát firmy nabízející účetní software
* kolik program stojí
* jak je drahá pravidelná aktualizace, takzvaný upgrade a jak často ji firma provádí
* zda se dá program sestavit případně doplnit na přání zákazníka
* kolik lidí může program užívat
* jestli lze program předem vyzkoušet
* v jakém počítačovém systému program nejlépe pracuje
* jak lze přenášet z programu data

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Učitelka, ilustrační foto
Učitelé by si mohli přilepšit o 15 procent, přidání podpoří Sobotka

Premiér Bohuslav Sobotka podpoří na jednání vlády s odbory o růstu platů záměr, aby se tarify ve veřejném sektoru zvedly od listopadu o 15 procent učitelům a o...  celý článek

Protihluková stěna podél železniční trati v Plzni
Stát chce podél kolejí protihlukové stěny, rozdělují odborníky i cestující

Stát má naplánovanou megalomanskou výstavbu protihlukových zdí na železnici za přibližně 2,185 miliardy korun. Tvrdí to drážní specialista Jindřich Berounský,...  celý článek

Aukrorobot.cz
Aukro nefunguje, jak má. Nový systém má díry a péče o klienty je pomalá

Aukro, největší obchodní portál v Česku, změnilo majitele a platformu, na které fungovalo. Pro uživatele to ale nedopadlo dobře. Doposud spokojené prodejce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.