Railjety jsou chloubou Českých drah, jsou ale prakticky jedinými novými jednotkami, v kterých není na palubě internet.

Railjety jsou chloubou Českých drah, jsou ale prakticky jedinými novými jednotkami, v kterých není na palubě internet. | foto: Michal Šula, MAFRA

Českým drahám hrozí pokuta za zakázku na wi-fi do railjetů

  • 29
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zahájil správní řízení s Českými drahami kvůli zakázce na montáž wi-fi do vlaků railjet. Má totiž podezření, že není v souladu se zákonem.

„Na základě přezkoumání dokumentace k veřejné zakázce úřad získal pochybnost o tom, zda zadavatel postupoval při předmětné veřejné zakázce v souladu se zákonem, a proto zahájil správní řízení,“ napsal ÚOHS stěžovateli, který podal úřadu podnět právě kvůli zakázce na wi-fi do railjetů.

Samotná montáž wi-fi do railjetů začala se zpožděním, ÚOHS v případě pochybení už zakázku nezruší, může ale České dráhy pokutovat. „Předběžné opatření vydáno není, neboť ve věci již byla uzavřena smlouva,“ vysvětlil mluvčí úřadu Martin Švanda.

Server iDNES.cz o podezřelých okolnostech celé zakázky informoval v lednu (více čtěte zde). České dráhy za zakázku zaplatí stejně jako před lety za zasíťovaní stejného počtu vozů pendolin, předmětem zakázky ale není provoz. Navíc ceny komponentů pro wi-fi výrazně klesly. Do soutěže se přihlásila jediná firma.

„Jsme přesvědčeni, že jsme při zadání zakázky postupovali plně v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Railjety jsou chloubou Českých drah, ale prakticky jedinými novými vozy, ve kterých není na palubě internet. Dopravce s montáží zařízení příliš nespěchal. Soutěž vypsal teprve půl roku poté, co vlaky od Siemensu převzal.

Vstup antimonopolního úřadu by neměl ale už zásadně zpozdit montáž. Dodavatel získal potřebná povolení od Drážního úřadu v únoru.

Pro České drahy zasíťování provedou společně ČD - Telematika a Simac. Nikdo jiný se do soutěže nemohl přihlásit, protože nesplnil podmínky účasti. Podmínky uvádějí, že firma musela mít reference na tři dodávky do vlaků s rychlostí nad 200 kilometrů v hodině v hodnotě nad 20 milionů korun. Ty vítězné sdružení také nemá, zajistilo si je od dodavatele routerů Icomera, který přitom ani není členem vítězného sdružení.