Porcelánka Thun 1794 má z prodeje do Ruska asi 25 procent tržeb.

Porcelánka Thun 1794 má z prodeje do Ruska asi 25 procent tržeb. | foto: Václav Šlauf, MF DNES

Becherovka a další velké karlovarské značky se bojí ruských sankcí

  • 3
Ukrajinská krize by se mohla dotknout i slavných českých značek. Ačkoli sankce mezi Ruskem a EU významné firmy z Karlovarska Moser, Thun 1794 nebo Jan Becher - Karlovarská Becherovka zatím přímo nezasáhla, pokles poptávky z Ruska by se dotknul i jich. Mají tam totiž významnou část klientely.

Podle výrobního ředitele společnosti Jan Becher - Karlovarská Becherovka Vladimíra Darebníka se zatím alkoholické nápoje na seznam zboží, které Rusko zakázalo dovážet, nedostaly. „Ale máme obavu, že by se tak v dohledné době mohlo stát. Pokud by se zakázal dovoz Becherovky do Ruska, máme obavy z toho, že zákazník si odvykne používat tu značku. A vztah ke značce se buduje dlouhé roky,“ řekl Darebník.

Porcelánka Thun 1794 má z prodeje do Ruska asi 25 procent tržeb. Podle jejího generálního ředitele Vlastimila Argmanna je sice málo pravděpodobné, že by se porcelán dostal v Rusku na seznam výrobků, které se nesmí dovážet, ale napjatá situace v Rusku se může projevit na prodeji druhotně.

„V atmosféře, kdy se lidé bojí války a nakupují pro jistotu do zásoby konzervy, si asi nikdo nepůjde koupit nový porcelánový servis,“ řekl Argmann. Určitou výhodou podle něj je, že porcelánka má své obchodní partnery po celém Rusku. „A to je veliké. Někde naopak poptávka roste,“ dodal.

Také světoznámou sklárnu Moser zatím přímo krize na Ukrajině a sankce Ruska nezasáhly. Ale podle generálního ředitele Antonína Vlka se už projevily druhotné dopady krize. „Ubylo totiž ruských zákazníků v Česku. Je to sice i důsledkem nešťastné vízové politiky České republiky, ale pokles tržeb od turistů z Ruska je na českém trhu znát,“ uvedl Vlk.

,