Znamená to tedy, že dlouholetý konkurent a rival Budvaru, americký gigant Anheuser-Busch - s nímž firma skoro ve všech západoevropských zemích vede spory o označení Budweiser - bude mít od května 2004 v Evropě smůlu a své pivo Budweiser musí prodávat pod jiným názvem? Ne.
Podle zemědělského experta z české mise v Bruselu, jenž si nepřál být jmenován, zůstanou podle dohody obě firmy na trzích zastoupeny tak, jak tomu bude v okamžiku přistoupení Česka k EU. Budvar tedy nebude smět po vstupu do unie podat žalobu na firmu Anheuser-Busch například v Itálii, a tím ji vytlačit z tamního trhu.
Ale jednu výhodu Budvar získal: pokud by se oba konkurenti utkali o zcela nový trh v nové zemi, bude už smět Budvar využít výhody ochrany Bruselu a zřejmě amerického konkurenta porazí. EU totiž na rozdíl od Američanů uznává jedinečnost místa původu potravinářských výrobků.
Nařízení Evropské unie číslo 2081 z roku 1992 o ochraně zeměpisných označení totiž před ochrannými známkami upřednostňuje právě označení původu. To nahrává Budvaru. Jenže Česká republika se v přístupové smlouvě zároveň zavazuje, že respektuje současný stav. Evropská unie tedy sice poskytuje Budvaru ochranný pláštík, ale zároveň mu z rukou bere zbraně.
Unijní ochrana pivovaru z Českých Budějovic tudíž Američany příliš nepoškodí. "Smlouva o přistoupení obsahuje přesný a zcela nový jazyk, který chrání naše platná práva na značky Budweiser a Bud v zemích Evropské unie," tvrdí výkonný ředitel firmy Anheuser-Bush Stephen Burrows.
Zápis na prestižním seznamu vedle šampaňského vína, italského parmazánu či parmské šunky tak pro Budvar bude mít výhodu jen při vstupu na trhy do nových zemí a při nových soudních sporech. "Do budoucna nám to dává možnost chránit originální budějovické pivo před napodobeninami," řekl šéf Budvaru Jiří Boček.
Budvar u soudů argumentuje, že slovo Budweiser vychází z německého historického pojmenování Budějovic. Naopak Američané oponují, že slovo Budweiser je smyšlená značka, kterou masivní reklamní kampaní proslavili po celém světě. Například u portugalského soudu američtí právníci označili stotisícové České Budějovice za jakousi vesnici o několika chýších.
Jak pivovary argumentují u soudů? • Budějovický Budvar: Budějovice, kde se pivo vaří sedm set let, jsou německy Budweis. Proto naše pivo označujeme Budweiser Bier. |
Američané si však myslí pravý opak. Na místě výroby piva podle nich nezáleží. "Místo, kde se pivo vaří, nemá žádný vliv na jeho kvalitu. Pivo lze vyrobit ve stejném standardu kdekoli a jeho vlastnosti nesouvisí s místem," míní Burrows.
Stejný názor má největší tuzemský pivovar - Plzeňský Prazdroj, který vaří pivo v Polsku a mluví tam o stejné a nerozeznatelné kvalitě.
To však popírá dlouholetá šéfka Ústavu kvasné chemie a bioinženýrství Gabriela Basařová z Vysoké školy chemicko-technologické v Praze. "Několika pokusy a analýzami jsme si ověřili, že pokud jakýkoliv pivovar přesune výrobu do jiného města, nikdy se mu nepodaří uvařit pivo stejné chuti. Stejnou má jen etiketu," podotkla.