Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Unipetrol chce zrušit vlaky na letiště. Kerosin by vozil po silnici

  5:12aktualizováno  5:12
Až tři vlaky denně vozí letecké palivo do velkých zásobníků na Letišti Václava Havla. Takový obrázek může být brzo minulostí. Unipetrol jako jeden z hlavních dodavatelů tohoto paliva chce vlaky vyměnit za silniční cisterny. Okolní obce jsou proti.

Plní se několik tun kerosinu | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Unipetrol plány s přesunem kerosinu, jak se leteckému palivu také říká, potvrdil. „Za stávajících podmínek by mohla být doprava cisternami efektivnější než železniční přeprava a v případě Letiště Praha by díky dostupnosti dvou alternativních způsobů dopravy projekt mohl zvýšit bezpečnost dodávek paliva,“ řekl mluvčí Unipetrolu Mikuláš Duda.

Na letiště se vozí letecké palivo z Kralup nad Vltavou, tvoří zhruba polovinu všech dodávek. Zbytek se vozí z Německa a Polska. Každý vlak má v průměru dvacet cisteren, do silniční cisterny se vejde poloviční náklad. V praxi to znamená, že denně by z Kralup muselo jezdit kolem 60 silničních cisteren.

Plán Unipetrolu jde přesně proti snahám státu přesouvat čím dál víc nákladní dopravy ze silnic na železnici. Podle Dudy by ale takové logistické řešení umožnilo nabízet letecké palivo i na menší letiště, která nejsou připojena k železniční síti.

Letiště Praha, které patří státu, je zatím v komentářích na plány Unipetrolu zdrženlivé. „Víme, že jeden z dodavatelů paliva zvažuje alternativu dodávek paliva k dodávkám po železnici. V tuto chvíli však nemáme k dispozici konkrétní studii, ke které bychom se mohli dodavateli paliva vyjádřit. Obecně lze říci, že při posuzování je environmentální hledisko jednou z našich priorit,“ řekla mluvčí Letiště Praha Marika Janoušková.

Zcela jasný názor mají ale obce, kterými by cisterny měly denně projíždět. O plánech dosud nevěděly, dozvěděly se o nich až od MF DNES. „Uděláme vše pro to, aby se něco takového nestalo,“ říká například starosta Kněževse Stanislav Kettner.

„Z laického pohledu se tento nápad zdá absurdní. V minulých letech byla zrekonstruována železniční trať a nevidíme racionální důvod pro její nahrazení silniční dopravou,“ podotkl starosta Středokluk Jaroslav Paznocht. Obce v okolí letiště přitom už teď zažívají větší provoz kvůli distribučnímu centru Amazonu i dalších skladů. „Tato změna by pravděpodobně výrazně zhoršila životní podmínky nejen občanů Středokluk, ale i občanů na trase přepravy leteckého paliva,“ dodal Paznocht.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.