Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Z rekordní pokuty je nula. Nákup railjetů byl čistý, řekl soud

  12:59aktualizováno  12:59
Zatímco zakázky zadané Škodě Transportation jako jedinému soutěžícímu nechaly antimonopolní úřad v klidu, nákup jednotek railjet od Siemensu Českými drahami zkoumal ÚOHS téměř čtyři roky. Po silných prohlášeních je verdikt zcela jiný: České dráhy s nákupem nechybovaly a nemusí platit žádnou pokutu.

České dráhy ukázaly všechny své dosud převzaté soupravy Railjet vedle sebe (7. 9. 2014). | foto:  Michal Šula, MAFRA

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nejprve udělil Českým drahám pokutu ve výši 25 milionů korun za to, jakým způsobem vlaky koupily. Šlo o dosud největší pokutu za porušení zákona o veřejných zakázkách, kterou ÚOHS udělil.

Z rekordu je ale spíše ostuda pro ÚOHS. České dráhy se obrátily na soud a Krajský soud v Brně i Nejvyšší správní soud verdikt antimonopolního úřadu zrušil. Ten nakonec sám kapituloval a řízení ukončil. „V rámci navazujícího obnoveného řízení se ÚOHS plně ztotožnil s naší argumentací, že všechny podmínky pro využití jednacího řízení bez uveřejnění v dané věci byly splněny, a že společnost České dráhy postupovala plně v souladu se zákonem,“ uvedla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Úřad ve svém rozhodnutí nikdy neuvedl, kdo podal podnět na zahájení řízení, v rozhodnutí se uvádí jen „stěžovatel“ a odkazuje se na některé texty o zakázce na railjety v médiích. Proti nákupu extrémně vystupovala Škoda Transportation, která sama přitom od Českých drah do té doby získávala zakázky v miliardových hodnotách buď přímo bez soutěže, nebo v soutěžích, kde byly nastaveny podmínky tak, že se jiný výrobce nepřihlásil.

I když právně railjety České dráhy koupily bez soutěže, v praxi šlo o jedny z nejprůhledněji vysoutěžených jednotek. Jejich dodávku soutěžily rakouské státní dráhy ÖBB, vybíraly ze čtyř nabídek. Takový počet soutěžících je ve většině zakázek na nová vozidla u Českých drah nedostižným snem.

České dráhy už pokutu získaly zpět, soudit se ale chtějí i o úroky ve výši 3,4 milionu korun. Dopravce ve sporu zastupovala advokátní kancelář Weil, Gotshal & Manges.

Celé řízení začalo kvůli tomu, že České dráhy nakonec koupily jiný počet railjetů, než plánovaly. Původně chtěly koupit šestnáct vlaků, poté se rozhodly pro 15 vlaků s odlišnou konfigurací. Nakonec koupily od Siemensu pouze sedm vlaků zhruba za 2,7 miliardy korun. ÚOHS dosud tvrdil, že ČD porušily zákon, když zakázku na rekonfiguraci zadaly v jednacím řízení bez uveřejnění.

Fotogalerie

Úřad uváděl, že firma žádala zásadní změny původního plnění, takže nemohla postupovat bez soutěže. Podle drah byl ale jen rozšířen rozsah původní zakázky, a proto ji zadaly ve zjednodušeném řízení.

Railjety nasazují České dráhy na trase mezi Prahou, Brnem, Vídní a Štýrským Hradcem. Dopravci pomohly výrazně zvýšit počty cestujících, zejména mezi Prahou a Brnem.

Už v minulosti zrušil soud i další pokutu Českým drahám, která s railjety souvisí: milionovou sankci za pronájem lokomotiv Taurus, které netrakční jednotky táhnou či tlačí.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Stavba Gotthardského železničního tunelu.
Protunelované Česko zrychlí železniční dopravu. Kde všude se má razit?

Dopravu na tuzemských železnicích zrychlí nové tunely, jaké dosud Česko nevidělo. Jako první přijde na řadu čtyřkilometrový tunel Ejpovice u Rokycan. Podle...  celý článek

Premiér Bohuslav Sobotka se přijel podívat na stavbu dálnice D11 u Hradce...
O ekologii vám nejde, vzkázal Ťok Dětem Země kvůli zablokování D11

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) ve čtvrtek zkritizoval postup ekologického hnutí Děti Země, které podalo rozklady proti vydání stavebních povolení na dva...  celý článek

Billboardy u dálnice D1 v Praze. Ilustrační foto
Billboardy od dálnic v září zmizí, provozovatelé se ale chtějí soudit

Od září zmizí od dálnic a silnic I. třídy na 3 tisíce billboardů. Jejich provozovatelé budou zákaz respektovat, někteří se ale chtějí s Českem soudit o ušlý...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.