České dráhy ukázaly všechny své dosud převzaté soupravy Railjet vedle sebe (7....

České dráhy ukázaly všechny své dosud převzaté soupravy Railjet vedle sebe (7. 9. 2014). | foto:  Michal Šula, MAFRA

Z rekordní pokuty je nula. Nákup railjetů byl čistý, řekl soud

  • 38
Zatímco zakázky zadané Škodě Transportation jako jedinému soutěžícímu nechaly antimonopolní úřad v klidu, nákup jednotek railjet od Siemensu Českými drahami zkoumal ÚOHS téměř čtyři roky. Po silných prohlášeních je verdikt zcela jiný: České dráhy s nákupem nechybovaly a nemusí platit žádnou pokutu.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nejprve udělil Českým drahám pokutu ve výši 25 milionů korun za to, jakým způsobem vlaky koupily. Šlo o dosud největší pokutu za porušení zákona o veřejných zakázkách, kterou ÚOHS udělil.

Z rekordu je ale spíše ostuda pro ÚOHS. České dráhy se obrátily na soud a Krajský soud v Brně i Nejvyšší správní soud verdikt antimonopolního úřadu zrušil. Ten nakonec sám kapituloval a řízení ukončil. „V rámci navazujícího obnoveného řízení se ÚOHS plně ztotožnil s naší argumentací, že všechny podmínky pro využití jednacího řízení bez uveřejnění v dané věci byly splněny, a že společnost České dráhy postupovala plně v souladu se zákonem,“ uvedla mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Úřad ve svém rozhodnutí nikdy neuvedl, kdo podal podnět na zahájení řízení, v rozhodnutí se uvádí jen „stěžovatel“ a odkazuje se na některé texty o zakázce na railjety v médiích. Proti nákupu extrémně vystupovala Škoda Transportation, která sama přitom od Českých drah do té doby získávala zakázky v miliardových hodnotách buď přímo bez soutěže, nebo v soutěžích, kde byly nastaveny podmínky tak, že se jiný výrobce nepřihlásil.

I když právně railjety České dráhy koupily bez soutěže, v praxi šlo o jedny z nejprůhledněji vysoutěžených jednotek. Jejich dodávku soutěžily rakouské státní dráhy ÖBB, vybíraly ze čtyř nabídek. Takový počet soutěžících je ve většině zakázek na nová vozidla u Českých drah nedostižným snem.

České dráhy už pokutu získaly zpět, soudit se ale chtějí i o úroky ve výši 3,4 milionu korun. Dopravce ve sporu zastupovala advokátní kancelář Weil, Gotshal & Manges.

Celé řízení začalo kvůli tomu, že České dráhy nakonec koupily jiný počet railjetů, než plánovaly. Původně chtěly koupit šestnáct vlaků, poté se rozhodly pro 15 vlaků s odlišnou konfigurací. Nakonec koupily od Siemensu pouze sedm vlaků zhruba za 2,7 miliardy korun. ÚOHS dosud tvrdil, že ČD porušily zákon, když zakázku na rekonfiguraci zadaly v jednacím řízení bez uveřejnění.

Úřad uváděl, že firma žádala zásadní změny původního plnění, takže nemohla postupovat bez soutěže. Podle drah byl ale jen rozšířen rozsah původní zakázky, a proto ji zadaly ve zjednodušeném řízení.

Railjety nasazují České dráhy na trase mezi Prahou, Brnem, Vídní a Štýrským Hradcem. Dopravci pomohly výrazně zvýšit počty cestujících, zejména mezi Prahou a Brnem.

Už v minulosti zrušil soud i další pokutu Českým drahám, která s railjety souvisí: milionovou sankci za pronájem lokomotiv Taurus, které netrakční jednotky táhnou či tlačí.