Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Jan Karásek, MAFRA

Bártou dosazený šéf silničářů dělil nelegálně zakázky, potvrdil úřad

  • 14
Někdejší ministr dopravy Vít Bárta sliboval, jak vyčistí silnice a železnice od neprůhledných zakázek. Pět let poté antimonopolní úřad potvrdil, že jím dosazení lidé na Ředitelství silnic a dálnic přidělovali zakázky v rozporu se zákonem.

Jde o zakázky z roku 2011, kdy ŘSD vedl René Poruba. Ten místo veřejné otevřené soutěže na opravy některých silnic rozdělil vybrané úseky na několik částí, aby mohl vyhlásit soutěž v takzvaném podlimitním řízení.

Nelegálnost takového postupu potvrdil předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj, který zamítl rozklad ŘSD a udělil za čtyři rozdělené smlouvy pokutu ve výši 180 tisíc korun.

Šlo o opravu silnice I/33 mezi Jaroměří a Svinišťany. I když na sebe opravy navazovaly geogragificky i časově a správně by mělo ŘSD vysoutěžit opravu jako jednu velkou zakázku, místo toho ji rozdělilo do čtyř menších. V podlimitním řízení totiž nebylo nutné soutěž zveřejnit, ale jen oslovit pětici firem. „Postup mohl podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky,“ řekl Rafaj.

To ostatně ukazují i ceny: zatímco běžně v té době firmy kvůli nedostatku práce zlevňovaly i o desítky procent oproti nákladům v projektu, v tomto případě stát zaplatil víc.

Dělení zakázek bylo jedním z hlavních důvodů Porubova odchodu. Na mail s dotazem k těmto zakázkám nereagoval, ani nezvedal telefon. Poruba působil na ŘSD po nástupu Víta Bárty. Nejprve jako náměstek pro výstavbu, pod kterého právě tyto zakázky spadaly, po nástupu ministra Pavla Dobeše byl jmenován generálním ředitelem. Za necelý rok ho ale Dobeš odvolal.