Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Podrazily ČD ceny do Ostravy? Češi nechají rozhodnout raději Brusel

  7:00aktualizováno  7:00
Konec jednoho z nejdéle řešených sporů u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) o ceny jízdenek do vlaků mezi Prahou a Ostravou se dál odkládá. Soukromí dopravci teď doufají, že ve sporu konečně rozhodne Evropská komise.

Pohled na pražské hlavní nádraží objektivem kamery pomalé televize Slow TV. | foto: Slow.TVMetro.cz

Vleklý spor se vleče od roku 2011, kdy vyjel na koleje RegioJet. Ten tehdy dal stížnost k antimonopolnímu úřadu za to, že České dráhy náhle snížily ceny, považoval to za zneužití dominantního postavení. Později se k RegioJetu přidal ještě Leo Express, který České dráhy žaluje o náhradu škody.

ÚOHS za pět let dosud nerozhodl. Řízení protahují různé posudky či analýzy. Teď se dokonce rozhodl řízení přerušit, i když tentokrát to soukromým dopravcům nevadí.

„Řízení jsme přerušili a to až do doby ukončení řízení, které bylo v téže věci zahájeno ze strany Evropské komise,“ řekl mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Podle něj takový postup stanovuje judikatura Soudního dvora Evropské unie.

Evropská komise se začala zabývat cenami na trase Praha - Ostrava letos na jaře, kdy provedla i razii na Českých drahách. České dráhy už jely vysvětlovat svůj postup do Bruselu, i nadále si stojí za tím, že neporušily nijak zákon. „České dráhy proti tomuto usnesení nepodaly rozklad k předsedovi ÚOHS, protože ÚOHS de facto neměl jinou možnost, než předmětné řízení přerušit a případné podání rozkladu by tedy nebylo důvodné,“ vysvětlil mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Komise spor urychlí, věří dopravci

Soukromí dopravci věří, že vstup Evropské komise do řízení může vše urychlit. „Je ostuda, že národní instituce a orgány, které mají hlídat férové podmínky fungování trhu v České republice, nedokáží pět let dospět k žádnému rozhodnutí a teprve Evropská unie je musí vysvobodit z jejich neschopnosti dotáhnout tuto věc do konce,“ řekl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

„Vyšetřování Českých drah Evropskou komisí ukazuje na silné podezření křížového financování a predátorských cen,“ říká šéf Leo Expressu Peter Köhler.

Zvažuje proto, že firma podá žádost o přerušení soudního řízení v Česku, v němž požaduje vyplacení odškodného ve výši stovek milionů korun. Pro soukromé dopravce tak bude verdikt Evropské komise klíčový.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Dlouhý vlak do Rumunska
VIDEO: Půlkilometrový vlak RegioJetu se vydal na cestu do Rumunska

Soukromý dopravce RegioJet vypravil v úterý v podvečer svůj nejdelší vlak v historii. Souprava míří do rumunského Eibentálu, kam veze více než tisíc hudebních...  celý článek

Noční Tokio.
Přímý let Tokio - Praha do roku 2020? Hlavní město chce více turistů

Vedení hlavního města usiluje o zřízení přímé letecké linky mezi Prahou a Japonskem. Chce tak zvýšit počet japonských turistů v české metropoli. V pondělí to...  celý článek

Soukromí železniční dopravci Leo Express a RegioJet (ilustrační snímek)
Máme zájem i o lokálky, řekli soukromí dopravci čtenářům iDNES.cz

České železnice nejsou již téměř deset let doménou státního monopolu Českých drah. Dva největší soukromí dopravci RegioJet a Leo Express přepraví ročně miliony...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.