Vlakem, který proslul nestandardně širokými dveřmi, se začal zabývat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Ten zahájil s Českými drahami správní řízení kvůli způsobu, jakým vybraly loni v soutěži na elektrické jednotky právě RegioPantery. Pokud úřad shledá v soutěži nedostatky, mohou dráhy dostat pokutu.
"Vedeme správní řízení, v němž prověřujeme zakázku Českých drah na nákup čtyř kusů dvouvozových dvousystémových elektrických jednotek. Správní řízení bylo zahájeno z moci úřední," uvedl předseda úřadu Petr Rafaj.
Úřad již obeslal pět zájemců, kteří si vyzvedli dokumentaci zakázky, ale nakonec nabídku nepodali. Důvod byl jednoduchý: dráhy v soutěži nakombinovaly požadavek nerozpojitelných podvozků a nezvykle širokých dveří. Přihlásila se tak nakonec jen Škoda Vagonka, která patří do uskupení Škoda Transportation. "Naši odpověď v tuto chvíli připravujeme a odešleme ji na ÚOHS v následujících dnech," potvrdil žádost od úřadu mluvčí Siemensu Petr Kaidl.
ÚOHS si vybral ke správnímu řízení menší ze dvou zakázek na nákup RegioPanterů za 448 milionů, v dalším tendru ve stejný termín dráhy koupily patnáct jednotek za dvě miliardy.
Rychlejší nástup a výstup
Do obou tendrů se přihlásila Škoda jako jediná. Dráhy požadavek na široké dveře vysvětlovaly různě. Jednak rychlejším průchodem cestujících (dveře jsou však užší než u dvoupatrových vlaků CityElefant jezdících kolem největších měst nebo u pražského metra) a jednak údajně kvůli zastavování v zatáčce.
"Nástup a výstup cestujících není tolik vidět, a je proto nutné, aby lidé nastoupili a vystoupili rychleji," argumentoval před rokem náměstek šéfa drah Antonín Blažek. Dráhy podle mluvčího Petra Šťáhlavského s ÚOHS spolupracují a poskytují požadované materiály.
Zajímavý bude výsledek další soutěže na podobné vlaky pro Jihomoravský kraj. Dráhy nakonec kritice požadavku na dveře ustoupily a spokojí se i s nabídkou od výrobců s užšími dveřmi. Podle informací MF DNES si tak vybírají celkem ze čtyř nabídek, soutěž však ještě není uzavřena.