I šéfové dálničního ředitelství ve čtvrtek připustili, že kontrakt je nevýhodný. Nic s tím prý ale nemohou dělat.
"Smlouvu uzavřelo předchozí vedení, a my tak máme až do roku 2011 svázané ruce. Každopádně pak bychom podmínky chtěli finančně upravit," řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Hoření. Celý obsah smlouvy a jejích dodatků úřad stále odmítá zveřejnit.
Nájemné je zbytečně nízké
Smlouva zajišťuje společnosti News Outdoor dominantní postavení na nejfrekventovanějších dopravních tazích - dálnici D1 z Prahy do Brna, dálnici D2 z Brna do Bratislavy a dálnici D5 z Prahy do Hradce Králové.
Za možnost pronajímat tu reklamychtivým klientům 368 billboardů a 23 mostů platí News Outdoor státu ročně 255 645 euro, tedy při současném kurzu asi sedm milionů tři sta tisíc korun. Roční nájemné jednoho reklamního zařízení, které Murdoch odevzdává státu, tak vychází ve velmi zjednodušeném propočtu zhruba na 19 tisíc korun ročně.
Pronajmout si u Murdocha jeden dálniční billboard přitom stojí mezi 10 až 17 tisíci měsíčně. To znamená, že firma může v krajním případě na některých billboardech vydělat až desetinásobek toho, co zaplatí státu. Konkurenti považují nájemné za směšně nízké.
"Obvykle agentury pronajímatelům ploch platí mezi 30 až 40 procenty ze zisku," říká Alexandr Křížek z agentury Rail Reklam, který je zároveň prezidentem Asociace pro venkovní reklamu.
"Ta cena je naprosto neadekvátní. Za takový exkluzivní kontrakt bychom byli ochotni nabídnout minimálně dvakrát tolik a ještě bychom billboardy na vlastní náklady zabezpečili svodidly, což News Outdoor nedělá," říká Kamila Mortimerová, šéfka Outdoor Akzent - největší tuzemské společnosti zaměřené na venkovní reklamu.
Podle Kamily Mortimerové má News Outdoor obrovskou výhodou v tom, že se díky své dálniční dominanci nemusí účastnit cenových válek, které na jiných místech probíhají mezi agenturami, a může držet ceny dlouhodobě vysoko.
Nepochopitelné prodloužení smlouvy
Problematická smlouva vznikla už v roce 1992, s reklamní agenturou Quo (tu později koupila News Outdoor) ji podepsal bývalý šéf Ředitelství silnic a dálnic Jaroslav Čipera.
Kontrakt měl platit jen do roku 2006. Už v roce 1998 jej však Čipera nepochopitelně prodloužil o dalších pět let. V té době již majitelé Quo jednali o prodeji společnosti Murdochovi.
Dnes nikdo nedokáže vysvětlit, proč k tak nestandardnímu prodloužení došlo. "Jaký tomělo důvod, nevíme, podepsalo to předchozí vedení," opakuje mluvčí dálničního ředitelství Jan Hoření.
Ve všech sousedních státech je kvůli bezpečnosti umisťování reklamních billboardů kolem dálnic zakázáno.