Úřad kritizoval i to, že vláda souhlasila s provizorním napájením mýtných bran dieselovými motory. Podle úřadu se jednalo o novou veřejnou zakázku a zadavatel, tedy stát, měl vypsat nové zadání. To se ale nestalo.
Dodatky z loňského června podle kritiků zvýhodňovaly firmu Kapsch, naopak stát na nich měl prodělávat. Jednou z takto problematických změn bylo například to, že se obě strany dohodly na prodloužení lhůty pro dokončení II. etapy až do konce června 2007.
Pro první tři měsíce letošního roku navíc firma snížila povinnou účinnost systému na 85 procent. Podle původní smlouvy měla rakouská společnost nárok na měsíční odměnu, když se jí podaří vybrat peníze od více než 95 procent všech kamionů, které mýtné brány zaregistrují. Pokud Kapsch naopak vybere méně, měl by platit státu penále. Podle dodatku ale stačilo, když bude systém první tři měsíce fungovat jen na 85 procent.
Došlo i k modifikaci obchodních podmínek v případě nových prací pro případ rozšíření systému.
Sporný dodatek uzavřelo ministerstvo dopravy ještě pod vedením Milana Šimonovského. Jeho nástupce Aleš Řebíček se nicméně netajil tím, že mu připadá nevýhodný, a v prosinci uzavřel dodatek nový, který první dohodu v některých bodech měnil. Podle mluvčího ministerstva Karla Hanzelky se tak podařilo největší pochybení eliminovat.
I když antimonopolní úřad připustil, že došlo k porušení zákona, pokutu neuložil.
"Změny v dodatku č. 1 podstatně neovlivnily pořadí nabídek a ministerstvo předtím, než došlo k faktické realizaci plnění uzavřením druhého dodatku přeneslo související náklady na sdružení Kapsch," uvedl úřad v tiskové zprávě.
Mluvčí Karel Hanzelka iDNES.cz sdělil, že samo ministerstvo zatím nemá rozhodnutí k dispozici. Jakmile se tak ale stane, vyhodnotí ho právníci a ministerstvo případně zváží další kroky.
Ani společnost Kapsch neměla zatím písemné rozhodnutí antimonopolního úřadu k dispozici. "Nicméně pokud se informace médií blíží realitě, jsme rozhodnutím velmi překvapeni. Podle našeho názoru ÚOHS nevzal v úvahu všechny relevantní informace, důkazy a svědky," uvedl mediální zástupce Kapsche David Šimoník.
Po konzultacích s právníky zváží Kapsch podání rozkladu.
"Obecně lze konstatovat, že právo se v určitých situacích nedokáže rychle přizpůsobovat změněným podmínkám. To je právě případ velkého zpoždění startu výstavby v loňském roce, které nezavinil ani Kapsch, ani Česká republika, ale v tendru neúspěšní uchazeči," dodal Šimoník.