Motorový vůz řady 843, Jeden z nejrozšířenějších typů na neelektrifikovaných...

Motorový vůz řady 843, Jeden z nejrozšířenějších typů na neelektrifikovaných tratích. | foto: Jan Sůra, iDNES.cz

Dráhy s Buzkovou uspěly proti soutěži na rychlíky. Tendr zrušil ÚOHS

  • 89
První rychlíková soutěž po třech letech skončila fiaskem. Tendr, který prosazovalo ministerstvo, zrušil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Vyhověl stížnosti Českých drah. Ty mohou být v klidu, že zatím nepřijdou o provoz rychlíků mezi Plzní a Mostem. A navíc si nejspíš zajistily přísun ministerských peněz na další roky.

České dráhy v soutěži ministerstva dopravy na provoz rychlíkové linky R16 Plzeň–Most nabídly výrazně vyšší cenu než konkurence. ÚOHS tím vyhověl stížnosti drah, jež se cítily v prvním tendru na rychlíky po více než třech letech diskriminovány.

V rozhodnutí dal antimonopolní úřad za pravdu Českým drahám, které ve sporu právně zastupuje bývalá ministryně školství Petra Buzková.

Ťokův boj s ÚOHS

ÚOHS a ministerstvo dopravy se aktuálně nemají příliš v lásce a rozhodnutí úřadu to potvrzuje. Ministr dopravy Dan Ťok pravidelně kritizuje šéfa ÚOHS Petra Rafaje, jeho úřad zase ministerstvu ruší soutěže.

„Jde o další rozhodnutí, ve kterém jde úřad, který má chránit hospodářskou soutěž, proti duchu soutěžení a otevírání trhu,“ komentoval verdikt úřadu Ťok a pokračoval kritikou Českých drah: „Měly by se místo blokování soutěží začít starat o to, jak v konkurenci obstát a nabízet co nejlepší služby.“

Českým drahám se například nelíbilo, že na rozdíl od jiných dopravců musí uznávat režijní jízdenky nebo se starat navíc o nádraží. Drahám pomohl zákon z roku 2002, podle něhož musí uznávat režijní jízdenky ve svých vlacích. Ministerstvo to přímo u rychlíkových soutěží nepožaduje, přesto dráhy trvají na tom, že by byly uznáváním jízdenek znevýhodněny.

V oblasti režijních jízdenek totiž dnes panuje bizarní situace. České dráhy musí ze zákona vozit téměř zdarma cestující i z řad zaměstnanců Správy železniční dopravní cesty. Téže firmě přitom platí ročně miliardy korun za použití kolejí.

„Předmětná podmínka týkající se režijního jízdného má vliv na hodnocenou výši kompenzace,“ uvedl ÚOHS. Když úřad zkoumal rozklad na soutěž na rychlíky Olomouc–Ostrava, kterou nakonec zrušil ministr Žák, stejná věc mu nevadila.

ÚOHS kromě zrušené soutěže přikázal ministerstvu dopravy uhradit 30 tisíc korun na náklady řízení. Rozhodnutí není ještě pravomocné, ministerstvo dopravy proti němu podá rozklad a chystá brzy vypsání dalších soutěží. Pokud bude úřad trvat na svém výkladu, chce resort změnit zákon a režijní jízdenky zrušit.

Dráhy letos úspěšně zablokovaly už druhou soutěž, dokončená není ani zakázka Jihočeského kraje.

Nejlevněji by jezdila Arriva a GW Train Regio

Verdikt antimonopolního úřadu štve rovněž konkurenci Českých drah. Ta nabídla v samotné soutěži výrazně nižší cenu za ujetý kilometr než České dráhy. Nejníže šly s cenou firmy GW Train Regio a Arriva vlaky.

„Je to pro nás velké zklamání. ČD se snaží bránit konkurenci všemi cestami. Věřím, že to ministerstvo dopravy neodradí a soutěž vypíše znovu. Jsme připraveni začít od prosince 2016 na trati Plzeň–Most jezdit. Je to stále reálné,“ řekl šéf Arrivy Daniel Adamka.