Úřad práce (ilustrační foto) | foto: Profimedia.cz

„Proženu ti kulku hlavou, ty svině.“ Záznamy z napadení úředníků děsí

  • 94
Útoků na úředníky přibývá. Míra násilí, které zaměstnanci ze strany klientů úřadu práce čelí, se liší – od výhrůžek až po útoky, po kterých se úředníci odeberou k lékaři a od něj na neschopenku. Na agresivní nezaměstnané narážejí úředníci na úřadě práce denně. Dokládají to úřední záznamy, ze kterých MF DNES vybrala čtyři případy.

Zhmožděním skončil například útok klientky, která se dostavila na úřad kvůli výměně průkazu pro zdravotně postižené pro sebe a svého bratra. Během správního řízení se však ukázalo, že průkaz využívá neoprávněně.

Když jí to zaměstnankyně sdělila, klientka vyskočila a vytrhla starý, již neplatný průkaz ze svého spisu na stole. Vypadalo to, že se schyluje k útoku, proto vedle sedící kolegyně přispěchala na pomoc. Klientka jí zkroutila ruku a udeřila ji do obličeje. Po příchodu třetí kolegyně se žena uklidnila.

Úřady práce zavedou přepážky jako na poště. Ochrání před agresory

Fyzickému násilí často předcházejí nadávky a výhrůžky. Někdy se jejich adresátem stanou úředníci, jindy pracovníci ochranky.

Jeden z pracovníků bezpečnostní agentury se snažil uklidnit klienta, který na úřad dorazil s družkou a křičel, že už dva měsíce nedostal příspěvek na bydlení a neví proč. Údajně to podle něj „zk....li“ na oddělení státní sociální podpory. Muž „bezpečákovi“ sprostě nadával a fyzicky ho napadl.

Pak přišla vedoucí oddělení a snažila se útočníkovi vše vysvětlit. Poté, co mu zaměstnanci úřadu nabídli možnost vydělat si vlastní prací, začala se agresivita klienta stupňovat. Nakonec dorazila městská policie, která útočníka vyvedla ven. Přitom křičel na vedoucí: „Proženu ti kulku hlavou, ty svině!“ Krev občas teče na obou stranách. Jeden z klientů pobírajících dávky v hmotné nouzi volal na úřad, jestli už mu odeslali příspěvek na živobytí. Jenže nedoložil potřebné dokumenty a referentka mu sdělila, že dávku úřad vyplatit nemůže.

Omluva ještě týž den

Pán začal vyhrožovat mimo jiné i tím, že přijde na úřad a podřeže se. Což nakonec, po dosti hlasitém a agresivním výstupu, na místě udělal, přestože se mu v tom snažil jeden z úředníků zabránit. Zaměstnanci okamžitě zavolali záchrannou službu a policii. Referentka, která s klientem jednala, se psychicky zhroutila, stejně jako jedna přihlížející klientka. Naštěstí vše dobře dopadlo, ještě ten den se po propuštění z nemocnice přišel klient osobně omluvit ředitelce úřadu.

Nejhorší zkušenosti mají úředníci s klienty, kteří přicházejí pod vlivem alkoholu – a někdy i jiných látek. Taková schůzka často končí dohodou na vhodnějším termínu. Ne vždy to však dopadne dobře.

Na úřadech vznikají svérázné ochranky. Preventistů kriminality přibývá

Když se o tento postup pokusila jedna z úřednic, klienta to tak rozlítilo, že roztrhal zvací kartičku, tiskopis a hodil po zaměstnankyni propisku. Její kolega v kanceláři začal rozházené věci sbírat a klient ho uhodil. Následně se dostal do afektu a začal úředníka bezhlavě tlouct.

Údery ho poranil na hlavě a pak do něj začal kopat. Nakonec mu ještě roztrhal košili. Poté, co ho zaměstnanec vytlačil z kanceláře, stali se svědky útoku i další klienti, mezi kterými byly mimo jiné maminky s dětmi. Ty se běžely schovat do jiných kanceláří. Klient se do místnosti po pár sekundách vrátil a zaútočil znovu. Vyhrožoval i lidem na chodbě. Útočníka odvedli přivolaní policisté. Napadený úředník byl v pracovní neschopnosti.