Německá automobilka BMW (ilustrační snímek)

Německá automobilka BMW (ilustrační snímek) | foto: AP

Úředník ministerstva dopravy si vypůjčil BMW. Kvůli „průzkumu“

  • 164
Ministerstvo dopravy chce letos vypsat soutěž na nákup nových vozidel. Zatímco běžně úřady takový plán oznámí ve věstníku veřejných zakázek, vrchní ředitel kabinetu ministra dopravy Libor Kolář zvolil méně tradiční přístup.

Začal obcházet s touto informací některé prodejce především luxusních značek - a nepřišel s prázdnou. Od společnosti Invelt, která prodává vozy značky BMW, si ministerstvo díky Kolářově aktivitě na pár dní zdarma zapůjčilo vůz BMW 535 v hodnotě 2,4 milionu korun. Ministerstvo s Inveltem uzavřelo smlouvu o zápůjčce vozu na několik dní.

„Stalo se tak při průzkumu trhu. Šlo však o krátkodobou zápůjčku na základě řádně uzavřené smlouvy. K dispozici jsme jej měli tři dny. Mohli jej využívat členové vedení Ministerstva dopravy a řidiči,“ řekl Martin Novák z tiskového odboru ministerstva.

Postup se může ministerstvu vymstít

Podobný postup se může ministerstvu vymstít. Ve výběrovém řízení mohou účastníci namítnout, že úředníci přizpůsobili požadavky tak, aby seděly právě na BMW. Ministerstvo ve své odpovědi mluví o tom, že šlo o nabídku od Inveltu, který nemohl o chystaném tendru vůbec vědět, protože ministerstvo dosud plán nezveřejnilo.

Invelt na dotazy ke smlouvě s­ ministerstvem neodpověděl. Na smlouvě je nakonec za ministerstvo podepsán jeden z řidičů, celá iniciativa vzešla od Koláře, do jehož kompetence by měl spadat i­ tendr na nové vozy.

Jak přesně testování auta probíhalo a jaká kritéria ministerští úředníci sledovali, zůstává nejasné, neboť ředitel Kolář na dotazy MF DNES neodpověděl. Jisté je, že provozní náklady, tedy hlavně pohonné hmoty, platilo ministerstvo samo. Ministerstvo také nevyloučilo, že pokud dostane nabídky i od jiných značek, krátkodobě si je vypůjčí také.

Stará auta už jsou příliš náročná na údržbu, tvrdí ministerstvo

Ministerstvo zatím neuvedlo, jak velkou zakázku na obnovu vozového parku chystá. Důvody, proč potřebuje nová auta, ale už má. „Protože jsou vzhledem ke stáří některých vozidel vysoké náklady na jejich údržbu, uvažujeme o obnově části vozového parku. Část z­ nich má najeto více než 300­ tisíc kilometrů,“ vysvětlil Novák.

Není přitom ani jasné, proč si ministerstvo půjčilo zrovna limuzínu - nedávno dostalo od senátu pro vedení relativně zánovní vozy, výměna aut se má týkat především vozidel nižší střední třídy.

Libor Kolář přišel na ministerstvo dopravy letos s nástupem Antonína Prachaře (ANO). Loni byl odvolán z ­postu ředitele Krajského úřadu Olomouckého kraje. Důvody, které proti němu jeho zaměstnavatel vznesl, přitom byly poměrně vážné - hejtman Jiří Rozbořil mu vyčítal porušování zákoníku práce, nedodržování pravidel při výběrových řízeních i kroky, které kraj poškodily finančně.