Na ruzyňském letišti poprvé přistál linkový letoun Boeing 787 Dreamliner polské

Na ruzyňském letišti poprvé přistál linkový letoun Boeing 787 Dreamliner polské společnosti LOT. (14. prosince 2012) | foto: Michal Růžička, MAFRA

USA pozastavily provoz letadel Boeing 787 Dreamliner

  • 16
Americký Federální úřad pro letectví (FAA) prozatím zastavil provoz všech letadel Boeing 787 Dreamliner ve Spojených státech. Oznámil, že vzhledem k nedávné sérii bezpečnostních problémů je potřeba naléhavě zakročit. K FAA se později přidaly také úřady v Evropě, Japonsku a Indii.

FAA přiměl k rozhodnutí již druhý incident s bateriemi letadla. Úřad uvedl, že před obnovením letů bude muset Boeing prokázat, že baterie jsou bezpečné.

Podle analytiků jde o první podobné opatření vůči letounu vyrobenému v USA od roku 1979, kdy po smrtelné nehodě v Chicagu byla vyřazena z provozu letadla McDonnell Douglas DC-10.

Náměstek japonského ministra dopravy Hiroši Kadžijama uvedl, že nebylo stanoveno, na jak dlouho budou letadla vyřazena z provozu. Podobně se vyjádřil i indický úřad pro letectví. Mluvčí Evropské agentury pro leteckou bezpečnost (EASA) oznámila, že se bude řídit pokyny FAA. V Evropě jedinou společností, která provozuje Boeing 787, jsou polské aerolinie LOT.

Boeing 787 Dreamliner patří k nejmodernějším letadlům současnosti. V poslední době ho však postihla série závad, včetně exploze baterie a následný požár, únik paliva či problémy s elektronikou a prasklým sklem.

FAA již proto kvůli tomu nařídil minulý týden komplexní inspekci nových letadel a japonské společnosti ANA a Japan Airlines dočasně zastavily provoz těchto letadel.

V provozu je zatím 49 letadel Dreamliner. Nejvíc jich mají japonské společnosti Japan Airlines a All Nippon Airways, vlastní je také aerolinie z Indie či Kataru. Ve Spojených státech je mají jen United Airlines, které provozují šest těchto strojů. Svá tři letadla zatím vyřadila z provozu i společnost LAN z Chile. Zakázky má Boeing na více než 800 dreamlinerů.

Letoun 787 je prvním novým projektem Boeingu od roku 1995. Dvoumotorový stroj je z velké části z karbonových vláken a dalších kompozitních materiálů místo hliníku. Je tak lehčí a podle výrobce má o 20 procent nižší spotřebu paliva než jiná středně velká letadla. Jeho katalogová cena činí 207 milionů USD (téměř čtyři miliardy Kč).

,