Na kolik taková cesta senátorů vyšla? „Náklady na cestu hrazené Senátem jsou tři sta tisíc korun,“ řekl tiskový tajemník Kanceláře Senátu Petr Kostka. Jeho tvrzení je však podobné, jako kdyby cestovky lákaly na zájezd k moři za 21 400 korun na osobu, ale „zapomněly“ klientům říct o příplatcích ve výši 928 tisíc.
Senát totiž většinou platí jen diety a ubytování pro své zaměstnance a senátory. V případě této cesty ubytování politiků hradily hostitelské země. Téměř milionový příplatek na tuto senátorskou cestu je tak velký, protože všechny lety, ať třeba s vojáky či premiérem hradí ministerstvo obrany, pod které spadá vládní Airbus A 319. Cestu stejně nakonec zaplatí daňoví poplatníci, jen ze dvou různých kapes.
U protinožcůCesta senátní delegace 1. až 9. února 2010 do Austrálie a na Nový Zéland Kdo letěl Airbusem A319 CJ Kolik to stálo |
Senátoři sice mají letos na cesty 16 milionů korun (o tři miliony méně než loni), ale skutečné náklady na jejich cesty jsou kvůli používání vládního airbusu vyšší.
Ministerstvo obrany odmítlo sdělit, na kolik týdenní let pro čtyři senátory a senátorky vyšel. Pouze potvrdilo, že to byl nejdelší let v historii, kvůli kterému musely letět dvě posádky.
Podle propočtů firmy ABS Jets, která se zabývá provozováním a pronájmem letadel pro soukromé cesty, by nejlevnější taková cesta se stejným typem letadla vyšla zhruba na půl milionu eur, tedy 13 milionů korun.
Let vládním strojem mohl být nakonec mírně levnější díky tomu, že na jeho provozu stát na rozdíl od komerčních firem nemusí vydělávat. Ještě levněji by vyšla senátory cesta, kdyby se vydali pravidelnou linkou. Například letenka v byznys třídě se Singapore Airlines, které jsou považovány za jedny z nejluxusnějších aerolinek, stojí lehce přes sto tisíc korun.
Senát tvrdí, že let vládním letadlem je nejekonomičtější. To je sporné – pokud by s sebou nevzali osmnáct podnikatelů, výhodnější by byl pronájem menšího stroje nebo komerční linka.
Luxus vládního letadla zažilo na cestě do Austrálie a na Nový Zéland celkem 32 lidí. Kromě čtyř senátorů a manželky Přemysla Sobotky také ministr pro evropské záležitosti Juraj Chmiel a osmnáctičlenná podnikatelská mise s náměstkem ministra průmyslu Milanem Hovorkou.
Letěl i tiskový tajemník Kanceláře Senátu Petr Kostka a dalších sedm lidí, jejichž jméno Kostka tají. „Kancelář Senátu nesděluje kde, co, kdy a kolik zaměstnanců Kanceláře Senátu co dělá,“ odpověděl. Odmítl také sdělit, zda byl součástí cesty i jiný poznávací program než obří monolit Uluru (také Ayers rock – na snímku) ve středu Austrálie.
Parlament sice tvrdí, že letos kvůli krizi omezí často kritizované cesty, přesto se jeho členové vydávají na dlouhé cesty se sporným významem pro stát.
„Podnikatelé tam měli velmi úspěšná jednání, takže ta cesta přínosná byla,“ míní senátorka Soňa Paukrtová (nezávislá), účastnice cesty do Austrálie. Ta podnikatele vyšla přibližně na 55 tisíc korun, které platili Svazu průmyslu za ubytování v hotelích nebo některé výlety.
„Jedna schůzka nestačí“
Do Austrálie letěla různorodá směs firem, od hotelů přes dřevařskou firmu až třeba po výrobce pádel. „Přes obchodního radu jsme získali nějaké kontakty na australské a novozélandské firmy a měli jsme v obou zemích předjednané schůzky,“ říká Jana Nůsková z českobudějovické firmy Laminex, která vyrábí pádla pro vodáky.
Konkrétní zakázku nepřivezla. „Jestli se ale nějaký obchod uskuteční, to ještě uvidíme, na to jedna schůzka nestačí,“ dodala.
Reakci předsedy Senátu Přemysla Sobotky se do uzávěrky nepodařilo zjistit. Společně s dalšími politiky i tiskovým tajemníkem Kostkou odletěl na olympijské hry ve Vancouveru a pracovní návštěvu New Yorku.