Na světě je nový průvodce Michelin s doporučeními, kam jít v evropských hlavních městech včetně Prahy do restaurací.
Česko si v něm stojí už roky dobře a takřka beze změn. Poklid je to však jen zdánlivý. Dva z šéfkuchařů – Roman Paulus z Alcronu a Oldřich Sahajdák z La Dégustation – už podruhé obhájili michelinskou hvězdičku a dalších pět kuchařských machrů potvrdilo michelinskou cenu Bib Gourmand za cenově dostupnější tříchodové menu tak do 800 korun.
Michelin 2014V letošním průvodci po hlavních městech Evropy Main Cities in Europe komisaři Michelina potvrdili vysokou kvalitu restaurací Alcron (Roman Paulus) a La Degustation Boheme Burgeoise (Oldřich Sahajdák), které opět obhájily jednu hvězdu. Ocenění Bib Gourmand, označení pro restaurace s kvalitním jídlem za rozumnou cenu (zhruba do 850 korun za tři chody), potvrdily restaurace Divinis, Aureole, Sasazu, Aromi a Sansho. O jednoho Biba Praha přišla a to u restaurace Le Terroir a to kvůli vyšší ceně. |
Právě tito kuchaři a spolumajitelé, kteří už pár let lepí na dveře svých restaurací michelinského Biba, jsou v byznysu nejšikovnější. Po letech rozkoukávání loni a letos expandují, aniž by přeháněli.
Šéfkuchař Zdeněk Pohlreich, který má Biba za Divinis, nedávno otevřel japonskou restauraci Yamato s expertem na suši Markem Horou. "Samotnou značku Bib osobně v marketingových aktivitách nevyužívám. Nemyslím si ani, že by to lidi od Michelinů měli rádi. Kromě Yamoto další restauraci nechystáme, máme dost starostí s tím, aby ty tři fungovaly, jak mají. Něco nového dál už chystám jen v televizi," odpověděl včera Pohlreich.
Britský šéfkuchař Paul Day k luxusnímu řeznictví a oceňované restauraci Sansho přidává od května i "pub", tedy hospodu. "Bude tam i řeznictví, kde budeme mít otevřeno i na snídaně," prozradil novinku MF DNES Paul Day.
Bistra rostou, lidé chtějí jednoduché jídlo
Podnikatelsky roste i italský kuchař Riccardo Lucque, známý u Michelinů restaurací Aromi.
V poslední době se zaměřil na Bottegy – bistra a prodejny v jednom. "Roste poptávka po jednoduchém jídle, možná kvůli ekonomické recesi. Lidé chtějí sice kvalitu, ale za co nejmenší cenu. Mnohdy si odepřou služby v restauraci, ale do uvolněnějšího bistra zajdou. Bistra se nám daří plnit celý den. Zatímco někteří snídají, jiní nakupují, a nám roste obrat," popisuje Lucque. V Praze má dvě restaurace a dvě bistra, třetí otevře koncem léta. Jednu restauraci má v Brně.
Kromě podnikatelských úspěchů většina z oceněných ví, jak chutnají další plody michelinské slávy. Zvou je do televize a rádia, dělí se o recepty v tisku, dokážou vybrat na prospěšné věci formou charitativní večeře, jejich kurzy vaření jsou plné.
Roman Paulus, majitel michelinské hvězdičky z restaurace Alcron, se vyšvihl díky Michelinu asi nejvíc. Loni se stal hlavním hrdinou neotřelé kampaně Lidlu, kterou si diskontní řetězec zlepšuje pověst. "Je to dlouhodobá kampaň a stojí na souboji dvou kuchařských es, Romana Pauluse a Marcela Ihnačáka. Cílem je přinést zákazníkům inspiraci na zdravé a jednoduché vaření a podpořit prodej a znalost produktů prodejen Lidl," popisuje mluvčí řetězce Jitka Vrbová.
Kuchaři každý týden soupeří s recepty podle surovin, které jsou v akci. Recepty i zápolení najdou lidé v letáku, na webu i na Facebooku. O tom, kolik kampaň stojí, obě strany mlčí. Odborníci mluví o milionových částkách.
Někteří kuchaři anonymně prozradili, jaké reklamy odmítli, například na hrnce a nádobí. "Snažíte se držet nějakou úroveň v jídle, tím máte i vlastní hranici," svěřil se jeden. Odolat se dá, když jde o desetitisícové částky, protože v těch řádech se už pohybují mzdy těch nejlepších. "Ale může se stát, že to bude tak finančně zajímavé, že kývnete i na blbé věci," připouští jiný.