Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: SXC.hu

Ústavní soud podpořil stavbu ranveje v Ruzyni, začne ale nejdřív v roce 2012

  • 15
Ústavní soud odmítl stížnost, která by zkomplikovala stavbu nové ranveje na letišti v Praze Ruzyni. Stavět se ale podle zástupců letiště začne zřejmě až v roce 2012 nebo 2013. Čeká se totiž na stanovisko ministerstva životního prostředí i nový územní plán Prahy.

Stížnost k Ústavnímu soudu podala Městská část Praha-Suchdol a několik jednotlivců, kteří se obávají zvýšení hluku. Žádali o zrušení rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, který jim nevyhověl, když chtěli zrušit část dokumentu Politika územního rozvoje ČR 2008. Ten včetně nové dráhy schválila vláda.

Ústavní soud žádost odmítl jako zjevně neopodstatněnou. Soud v této věci rozhodl už v listopadu loňského roku, ale neinformoval o tom veřejnost.

K výstavbě paralelní vzletové a přistávací dráhy i tak stále vede poměrně dlouhá cesta. Především je nyní potřeba posoudit vliv ranveje na životní prostředí a lidské zdraví.

S novou dráhou se rozšíří území zasažené nadměrným hlukem. Do hlukového pásma, kde mohou být překročeny hlukové limity 60 decibelů ve dne a 50 v noci, by měly nově patřit Hostivice, Unhošť či pražské části Suchdol a Lysolaje.

Ranvej by měla být hotová v letech 2014 až 2015

Letiště Praha už před několika lety vypracovalo dokumentaci k tzv. procesu EIA (vyhodnocení vlivů na životní prostředí), kterou velké stavby musí mít. Ministerstvo životního prostředí ale k dokumentaci dostalo více než 600 převážně nesouhlasných připomínek od úřadů a veřejnosti a v roce 2008 ji vrátilo k přepracování.

"V tuto dobu čekáme na posudek, jenž určí, zda je vyhodnocení možných vlivů v doplněné dokumentaci, kterou investor doplnil, dostačující," uvádí mluvčí ministerstva Michaela Jendeková.

Poté proběhne připomínkové řízení, veřejné projednání a nakonec ministerstvo vydá stanovisko. Vzhledem k povinným časovým lhůtám ve schvalovacím procesu by k tomu mělo dojít za několik měsíců.

Teprve pak se letiště může ucházet o stavební povolení a následně vypsat výběrové řízení na stavební firmu. "Pokud půjde vše podle plánu a nedojde k velkým časovým prodlevám, chtěli bychom, aby stavba byla dokončena v roce 2014 až 2015," říká mluvčí Letiště Praha Michaela Lagronová.

Stavební práce budou podle ní trvat zhruba 2 roky. Cenu projektu mluvčí odhaduje na 9 miliard korun.

Stavbu pozdržel výkup pozemků

O něco dál je v posuzování vlivu dráhy na životní prostředí pražský magistrát, který připravuje nový územní plán Prahy. Město už má k příslušné změně plánu souhlasné stanovisko od nezávislých odborníků. V předchozích letech ale změny územního plánu, které souvisely s rozšířením letiště, zrušil soud.

Letiště Praha uvádí, že kapacita současného dráhového systému přestává dostačovat rostoucímu počtu cestujících. Tři a půl kilometru dlouhá dráha bude rovnoběžná s hlavní ranvejí ve vzdálenosti 1,5 kilometru.

Podle původních prognóz měla už být ranvej dnes hotová. Stavbu ale brzdil především výkup pozemků. Letiště je získalo v roce 2008 za 4 miliardy korun od investiční skupiny Penta.

Vláda Petra Nečase ve svém programovém prohlášení uvedla, že "v oblasti letecké dopravy bude podporovat rozvoj letiště Praha jako středoevropské letecké křižovatky". Koaliční smlouva ODS a ČSSD v Praze se o rozvoji letiště nezmiňuje.