I přes masivní elektrifikaci jezdí stále na řadě tratí dieselové jednotky.

I přes masivní elektrifikaci jezdí stále na řadě tratí dieselové jednotky.

Ústup nafty na železnici. Stát chce elektrifikovat další tratě

  • 227
Stovky kilometrů nových tratí chce v příštích letech „zadrátovat“ Správa železniční dopravní cesty. Provoz vlaků by tak na nich měl být ekologičtější než dosud, na některých tratích by měla elektrifikace umožnit také více přímých spojení.

SŽDC aktuálně řeší možnost elektrifikace celkem 14 úseků, většina z nich je na Moravě a navazuje hlavně na hlavní trať Praha – Břeclav nebo Břeclav – Ostrava. Jednou z tratí, o které se dlouho mluví jako o kandidátovi na elektrifikaci, je například železnice z Otrokovic do Vizovic. Díky ní by mohly zajíždět přímé elektrifikované vlaky do Zlína, dráty končí zatím na hlavní trati v Otrokovicích.

U šesti tratí (viz tabulka) už byla schválena studie proveditelnosti ve variantě elektrizace. „Ostatní jsou těsně před dokončením či schválením. Obecně lze říci, že pokud ve studii proveditelnosti prověřujeme elektrizaci, tak panuje shoda na tom, že by tato trať měla být elektrizována a lze ve většině případů očekávat potvrzení tohoto předpokladu,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Někde nutnost, jinde vyhazování peněz

Podle Tomáše Záruby z Centra pro efektivní dopravu jsou tratě, které už měly být dávno elektrifikované, jako příklad právě spojení do Zlína. „Jsou i případy, kde by elektrifikace pomohla větší atraktivitě trati díky přímým vlakům nebo odpadnutí přepřahů,“ říká Záruba a jako příklad uvádí například spojení Brno - Jihlava v případě souprav s řídícím vozem či Hradec Králové - Trutnov. „Jsou ale i případy, kde je to vyhazování peněz,“ dodal. Podle něj je nutné trať současně zrychlit.

I přes masivní elektrifikaci jezdí stále na řadě tratí dieselové jednotky. Například České dráhy si koupily dieselové soupravy Pesa Shark pro provoz na elektrifikované trati mezi Karlovými Vary a Mariánskými Lázněmi přes Cheb. Dopravce to vysvětluje tím, že je to pro ně výhodnější.

Elektrické vlaky jsou pro dopravce většinou dražší, jejich provoz ale naopak levnější. Dopravci mají také u elektrických vlaků větší výběr, nízkopodlažních nových motorových jednotek už je na trhu jen pár. Tím, jak se výrobci zaměřují více na elektrické vlaky, bývají tyto soupravy většinou rychlejší a výkonnější. Elektrifikace má velký potenciál především na tratích se silným provozem.

Do Bavorska bez přepřahu

V plánu na elektrifikaci jsou i tratě, kde je velký potenciál nákladní dopravy, například z Plzně do Domažlic a dál do Bavorska. Pro nákladní dopravce je výhodnější, když mohou tahat vlaky jedinou lokomotivou, než když musí přepřahat.

Podíl elektrifikovaných tratí je u nás relativně nízký v porovnání se západoevropskými zeměmi. To je ale dané částečně i tím, že je u nás stále spousta regionálních tratí, které už jinde prošly uzavřením. Například ve Švýcarsku je elektrifikováno téměř 100 % tratí.

V Česku letos probíhá elektrizace tratě ze Šumperka do Koutů nad Desnou, ta však není v majetku SŽDC, ale sdružení obcí. V seznamu tratí na elektrifikaci chybí stále některé úseky, o které žádají kraje: například do Kadaně či Litvínova v Ústeckémkraji.

Elektrifikované tratě jsou ale někdy i nevýhodou, což ukázala loňská ledovka, kdy doprava na elektrifikovaných tratí na tři dny prakticky zkolabovala.

Elektrizace (tučné: schválena studie proveditelnosti)
Trať ZDo
262Skalice nad SvitavouBoskovice
254 Šakvice Hustopeče u Brna
290OlomoucUničov
331OtrokoviceVizovice
120PrahaKladno/Letiště Praha
180PlzeňDomažlice
323Ostrava Kunčice - Valašské Meziříčí
322Frýdek-MístekČeský Těšín
325StudénkaVeřovice
324Frýdlant nad OstravicíOstravice
341Staré Město u Uherského HradištěBojkovice
346Újezdec u LuhačovicLuhačovice
340KunoviceVeselí nad Moravou
340BlažoviceVeselí nad Moravou