Utrácejte, nabádá Slováky reklamní kampaň proti krizi

  • 50
Burzy se hroutí a televize informují o špatné ekonomické situaci. Asi padesátiletý muž se nenechá vyvést z klidu, rozhodně vstupuje do dveří obchodu a vrací se s úsměvem a plnýma rukama uzenin – je to bojovník proti krizi. Tak vypadá slovenská reklamní kampaň, která radí, jak se vypořádat s recesí.

Recept je docela jednoduchý – hospodářský propad Slováci nejlépe zažehnají, když si pořídí dovolenou, nový fotoaparát, televizor nebo auto.

Samozřejmě platí, že pokud zboží pochází ze slovenských továren, mají bojovníci plus navíc. "Koupil jsem tři polštáře od slovenského výrobce," svěřuje se na webových stránkách "bojovníci proti krizi" Jozef Nosál ze Štúrova.

Kampaň, která běží v televizích i rozhlasu, si objednal Klub reklamných agentúr Slovenska. "Hodnota projektu je asi dva miliony eur (asi 51 milionů Kč). Média nám však poskytla svůj prostor zdarma, všichni pracujeme bez nároku na honorář," tvrdí výkonná ředitelka Klubu Jana Šimeková.

Podle předsedy Združenie vydavateľov periodickej tlače Miloše Nemečka, který s nápadem na konzumní agitaci přišel, bylo záměrem podpořit trh, udělat něco proti krizi a poradit lidem, jak se mají při hospodářské recesi chovat.

Medicína z dílny reklamních mágů se však nezamlouvá ekonomům ani odborníkům na etiku v reklamě. "Úsměvem a děláním, že se nic neděje, krizi nevyléčíme," říká ekonom ČSOB Tomáš Sedláček. "Proti krizi toho jedinec zmůže asi tolik, co proti epidemii chřipky, o které ví, že pochoduje kolem. Nic moc nenadělá, má se chovat obezřetně," dodává Sedláček.

Specialistka na psychologii reklamy Jitka Vysekalová považuje slovenskou kampaň dokonce za nebezpečnou. "Tato reklama dává lidem omluvu za zvýšenou spotřebu, neboť to dělají pro vlast. To je může dovést do finančních problémů."