Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Drahé úvěry byly cestou, jak snížit cenu, daň a více vydělat

  10:00aktualizováno  10:00
Levné auto, drahý úvěr - MF DNES prověřila 150 smluv, jenž lidé uzavřeli s autobazary. Vyznat se v nich je téměř nemožné. Triky, jenž bazary používají, lze odhalit až při porovnávání jednotlivých případů. Z nich vyplývá, že bazary snižovaly pomocí slev prodejní ceny aut a odváděly tím na daních státu méně peněz. "Slevu" jim zaplatil nakonec klient sám v pořízeném úvěru.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Pan B. D. si vybral v autobazaru velké rodinné auto. Cena za sklem 419 999 korun sletěla dolů o padesát tisíc. Stačilo kývnout na nabídku úvěru. O dalších skoro deset tisíc spadla, když kývl na doplňkové pojištění: "Je úplně zdarma, chcete?" Výsledných 360 799 korun byla výborná cena. Potom už jen rostla a udržet krok s přirážkami je těžké i v klidu, se smlouvami a kalkulačkou v ruce.

Příprava vozu k prodeji se účtuje zvlášť a stojí téměř dvojnásobek než při koupi v hotovosti. Složitější to je s pojištěním "zdarma", které dostalo na faktuře samostatný řádek a zvyšuje fakturovanou cenu o 9 200 korun. Větu na předposledním řádku "v celkové částce je již zahrnuta sleva ve výši 59 200 korun" rozkryjete jen s více smlouvami a fakturami v ruce.

Padesát tisíc je vyjednaná sleva z ceny auta. Tu obratem proplatí bazaru úvěrová společnost. O ni prodraží klientovi úrokovou sazbu z úvěru. Čím vyšší sleva, tím vyšší sazba. Kdo by se chtěl z úvěru vyplatit dříve, celou slevu musí vrátit. Například druhý největší autobazar Auto ESA uvádí vyjednanou slevu na jedné z faktur jako "HC úvěr – služby ostatní". HC je zkratka pro Home Credit.

INFOGRAFIKA: Drahé úvěry byly cestou, jak snížit cenu, daň a více vydělat

INFOGRAFIKA: Drahé úvěry byly cestou, jak snížit cenu, daň a více vydělat

Zbylých 9 200 korun je pojištění "zdarma". Tento krok postřehne málokdo – přesně o výši pojistky se snižuje cena auta na kupní smlouvě. S pojistkou "zdarma" za 9 200 korun stojí auto 360 799, celkem je to tedy 369 999 korun. Bez pojistky "zdarma" zní kupní cena auta na celých 369 999 korun. Hlavolam?

Dalibor Chvátal, šéfredaktor finančního serveru Měšec.cz, si nákup vyzkoušel na vlastní kůži. Vybraná ojetina stála sedmdesát tisíc, cenu usmlouval na 67 tisíc. V prodejní kanceláři se dozvěděl, že má zaplatit další dva a půl tisíce za přípravu auta. Dostal se tedy téměř na původní cenu 70 tisíc. "K tomu mi dali pojištění Carlife zdarma," říká. "Cena auta v kupní smlouvě byla najednou ponížena o patnáct tisíc, tedy právě o hodnotu pojištění na faktuře." Pojištění odmítl a cena na nové kupní smlouvě se vrátila zpět k sedmdesáti tisícům. "Pravděpodobnost, že bych ho využil, byla velmi nízká, navíc by mi krátilo plnění z povinného nebo havarijního pojištění, které vychází z kupní ceny auta," říká.

Stejné pravidlo platí u odstoupení od kupní smlouvy – vrací se kupní cena auta, ale co zaplatíte za služby navíc, už neuvidíte.

"O pojištění Carlife mají naši zákazníci zájem a využívají ho až z 90 procent," uvedla v e-mailu na dotazy generální ředitelka největší sítě bazarů AAA Auto Karolína Topolová. Podle ní se jedná o standardní pojistný produkt. "Vztahuje se na závady, které se vyskytnou i po převzetí v průběhu příslušné pojistné doby a může se jednat i o vady příslušných krytých součástek. V tom také spočívá jeho význam pro zákazníka," dodává.

Kalkulace cen na ojetiny zajímá i berňák

O pojistky a úvěry v autobazarech, jejich smysl a výši, se již začali zajímat berní úředníci. Různé provize za sjednání úvěrů a pojištění totiž v posledních letech narostly a tvoří významnou část z celkové ceny kupované ojetiny.

Proti klasickému prodeji auta, při kterém se vydělává na rozdílu mezi výkupní a prodejní cenou, mají totiž finanční služby jednu velkou výhodu – neplatí se z nich 21procentní daň z přidané hodnoty. Nedávno založená komise na ministerstvu průmyslu má zjistit, o kolik peněz jde a jaká úroveň je přijatelná. 

"Jde o to, jaké procento kupní ceny auta tvoří finanční služba, která má nulovou sazbu DPH, jaké procento je ještě přijatelné," říká ministr průmyslu Jan Mládek. "Je to případ od případu. Něco jiného je Bentley než Škoda 120. Nechci zabíhat do detailů, momentálně ojetiny řešíme, ale zatím to je příliš čerstvé," uvedl Jiří Žežulka, nový šéf daňové správy.

Topolová z AAA Auto obecně uvedla, že veškeré daňové a účetní aspekty podnikání řeší s renomovanými auditory a právníky, všechny zákonné a daňové povinnosti beze zbytku plní. "Nebudeme se pouštět do detailního rozboru našich produktů a služeb, jelikož máme povinnost chránit know-how naší společnosti," uvedla ke konkrétním dotazům na daňové a účetní souvislosti provizí.

Čtenář B. D., který letos oslaví abrahámoviny, je jedním z již zhruba sto padesáti, který redakci nechal nahlédnout do svých smluv na koupi ojetého vozu poté, co Česká obchodní inspekce udělila úvěrové společnosti Essox dvoumilionovou pokutu za sporný výpočet ceny úvěru. Postup, při kterém úvěrová společnost nepočítá úvodní vysoký poplatek do ceny úvěru (RPSN), používaly od roku 2011 v různých okamžicích i společnosti GE Money Auto a Home Credit.

Všechny trvají na tom, že jejich postup byl správný. V případě čtenáře B. D. byl úvěr navýšen o poplatek 134 570 korun. Po odpočtu akontace si půjčil přes 440 tisíc korun. RPSN uvedená ve smlouvě ve výši necelých 26 % je zhruba poloviční proti té, když se podle postupu obchodní inspekce započítá poplatek za úvěr. Ve smlouvě uvedená celková částka splatná spotřebitelem je další past. Neodpovídá totiž prostému násobení počtu splátek a výši splátky. Proti nasmlouvané realitě je snížena o 136 tisíc, protože nepočítá s havarijním pojištěním a povinným ručením.

Ke konečné ceně auta 920 tisíc se dostanete až po dlouhém zkoumání, s čím se ve smlouvě počítá a s čím ne. Tak krásná jako v úvodu však už rozhodně není.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.