AAA Auto

AAA Auto | foto: AAA Auto

Prodejci levných aut se transformovali na prodejce drahých úvěrů

  • 370
Prodej ojetých aut se stal jen kulisou, v níž se vydělává hlavně na zprostředkování čím dál dražších úvěrů. Za posledních pět let se provize za prodej na úvěr zdvojnásobily. Zaplatí je zákazník.

Pokud je zisk hlavním měřítkem úspěšného podnikání, majitel největšího prodejce ojetých aut v Česku by mohl s klidným svědomím přemalovat firemní štít na AAA Autopůjčka.

Kalkulačka RPSN

Roční procentuální sazbu nákladů pro spotřebitelský úvěr si vypočítejte zde.

Od začátku roku 2011 platí, že společnost AAA Auto trvale vydělává víc na provizích za zprostředkování úvěrů a pojištění než na samotných autech, vyplývá ze čtvrtletních výsledků společnosti. Ve všech čtvrtletích přesáhl hrubý zisk z prodeje finančních služeb, což jsou především provize od úvěrových společností, hrubý výdělek z prodaných aut. U posledních dostupných výsledků za první čtvrtletí roku 2013 už dokonce dvojnásobně.

Rozdíl je ještě výraznější, když se výsledky přepočtou na jedno prodané auto na úvěr. V Česku se v posledních letech takto prodávalo okolo poloviny všech ojetin.

Provize za půjčku přesahují i 40 procent ceny ojetiny

V prvním čtvrtletí roku 2013 na jedno auto prodané na úvěr připadala provize z prodeje finančních služeb přes 2 100 eur (více než 53 tisíc korun při tehdejším kurzu). To je pro představu přes 41 procent průměrné prodejní ceny auta a čtyřikrát více, než činí dlouhodobý hrubý zisk z prodeje auta ve výši zhruba 540 eur (téměř 14 tisíc korun při tehdejším kurzu).

Úvěrová kauza

V průběhu předchozích pěti let se tyto provize zdvojnásobily, vyplývá z výsledků. Jejich výše dosáhla rekordních hodnot ve stejném období, kdy některé splátkové společnosti spolupracující s autobazarem zavedly vysoké poplatky za zpracování půjčky a začaly používat sporný výpočet ceny úvěru.

Takzvaná RPSN, která umožňuje jednoduché srovnání ceny úvěru napříč trhem, byla kvůli tomuto spornému výpočtu uváděna v úvěrových smlouvách běžně i v poloviční výši proti předchozí praxi či ve srovnání se společnostmi, které do ceny úvěru započítávaly všechny náklady na jeho získání.

Provize jsou standardní, hájí se AAA Auto

Společnost AAA Auto na konkrétní dotazy týkající se výše a účtování provizí odpověděla jen obecně. "Finanční produkty jsou ze sta procent definovány splátkovými společnostmi," uvedl Michal Häckl z AAA Auto. "Zprostředkováváme a vždy jsme zprostředkovávali produkty, které byly a jsou na trhu v ČR obvyklé, tedy zprostředkovávané i ostatními prodejci. Tyto finanční produkty ani nejsou určeny pouze pro trh s ojetými vozidly, jsou používány i prodejci nových vozů a jiného zboží v různých modifikacích," dodal.

Z více než stovky úvěrových smluv, které redakce získala od čtenářů MF DNES a iDNES.cz, vyplývá, že vedle lídra bazarového trhu používaly obdobné smlouvy i menší společnosti včetně dvojky Auto Esa. Ta přes několik urgencí na dotazy nereagovala.

Koupě vozu v bazaru

Na výsledcích AAA Auto jsou navíc posuny v provizích nejsnáze rozpoznatelné, protože do loňského roku byla firma na pražské burze a musela na rozdíl od svých konkurentů zveřejňovat detailní výsledky hospodaření po čtvrtletích.

Podle úvěrových společností, které spolupracují s bazary, platí, že téměř celý účtovaný poplatek za zpracování a nabízené "slevy" při financování auta úvěrem odcházejí jako provize na účet prodejce ojetin. Ve smlouvách, do kterých redakce nahlédla, je rekordní poplatek 137 964 korun a vyjednaná "sleva" padesát tisíc.

Jak pomohly finanční služby výsledkům AAA Auto

Všechny navýšené provize bez ohledu na to, jak se o ně podělí bazar s úvěrovou společností, zaplatí nakonec kupující. V případě společností Essox, Home Credit a GE Money Auto, které používaly sporný výpočet RPSN, mají lidé šanci na vrácení podstatné části úvěru. Česká obchodní inspekce (ČOI) za něj totiž udělila první pravomocnou pokutu. U společnosti sAutoleasing, která používala podle ČOI korektní výpočet ceny úvěru, již minimálně v jednom případě klient vysoudil vrácení vysokého poplatku.

Pro společnost AAA Auto, kterou z osmdesáti procent vlastní zakladatel Anthony Denny, byla sázka na prodej aut na úvěr cestou, jak se vrátit k předkrizové ziskovosti. "Skupina je významně efektivnější, realizuje dvojnásobně vysoký provozní zisk na polovičním objemu prodejů v porovnání s rokem 2007," píše společnost v prezentaci výsledků za rok 2011. Ve stejném roce například zavedla produkt Jistá půjčka, podle webové prezentace určený například "pro všechny zájemce o vůz, kterým jinde nepůjčí".