Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Hašišbedna nebo Nautilus. Na úzkokolejku vyjely netradiční motoráky

  6:41aktualizováno  6:41
Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) spustily na svých úzkokolejných tratích zkušební provoz prvních modernizovaných motorových vozů. Motoráky s netradičním designem už teď budí velké emoce u železničních nadšenců. Firma na ně má získat evropské dotace, jejich přidělení je ale nejisté. Stejně tak i schválení u drážního úřadu.

Úzkokolejka v Obratani | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Poprvé v historii například na české koleje míří vozy s kulatými okny. Jde o návrh liberecké architektonické kanceláře Mjölk. Její vlaky už získaly netradiční přezdívky jako Hašišbedna nebo Nautilus. "Netušili jsme, že někteří fanoušci železnice jsou tak konzervativní," říká Jan Mach z Mjölku. Inspiraci prý našli v kresbách z Kamenice nad Lipou při zahájení provozu. Lidé podle něj tehdy kreslili, jak bude vypadat vlak za sto let a měl i kulatá okna. 

Podle svých slov nechtěli navrhnout další "eurovlak", ale netradiční vozidlo, které přiláká na úzkokolejku další cestující. Původní verze podle něj spočívala ve využití dílů od různých výrobců a chyběl jednotný koncept. "Lidé na úzkokolejku jezdí za zážitky, proto by byla škoda nevyužít tuto příležitost a nenavrhnout něco odlišného od jiných vlaků," dodal Mach. Jejich ateliér se po této zkušenosti chce věnovat více i designu dopravních prostředků. 

Fotogalerie

Architekti si stojí například i za netradičními kulatými okny, které na první pohled omezují výhled. "Je to navržené tak, aby každý z okna viděl," tvrdí Mach. Část sedaček je však uspořádána zády k oknům, takže přinejmenším výhled komplikuje. 

JHMD nyní modernizují čtveřici motorových vozů, které si dovezly z Polska, vyrobené byly v Rumunsku. Zůstal z nich jen rám a podvozek, zbytek je nový. Motoráky s 32 místy mají netradiční nejen exteriér, ale i vnitřek. Architekti do něj například nasadili pruhované sedačky s molitanovou výplní bez opěrek hlavy, původně vyřazené z trolejbusů. Zakázku na modernizaci získala společnost 4Rail. 

Na dotazy ohledně přezdívek nových vlaků a nasazení do provozu JHMD neodpověděly.

Peníze na motoráky i souhlas úřadu s provozem zatím chybí

Nové vozy přijdou na 62 milionů korun, výrazně na ně má přispět přes regionální operační programy Evropská unie. Jenže dotace není zdaleka jistá: zakázka má zpoždění, a tak regionální rada dala JHMD ultimátum, že musí mít schválení k provozu do konce září letošního roku, aby dotace získaly. 

Zda povolení získá, není zatím jasné.  JHMD zatím požádaly jen o zkušební provoz loni v říjnu. "Od té doby od nich nemáme jediný materiál ke schválení," říká David Philipp z Drážního úřadu. Podle zdrojů MF DNES mohou mít navíc motoráky problém se schválením kvůli vysoké hlučnosti a vibracím. 

Modernizované vozy mají postupně nahradit současné motorové lokomotivy s jednotlivými vozy. Vozy rumunské výroby naposledy jezdily v Polsku. Vítěznou firmu na modernizaci hledaly JHMD třikrát, dva tendry byly zrušeny. 

Autor:


Témata: Evropská unie


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ministerstvo dopravy zvažuje, že rozšíří mýto pro nákladní vozidla i na silnice...
Kupte si nás, nabídl Kapsch Ťokovi. Ministerstvo firmu na mýto nechce

Společnost Kapsch, která provozuje v Česku mýto, poprvé potvrdila, že nabídla prodej části svých aktivit státu. Nabídka podle vedení firmy platí stále,...  celý článek

Nový Airbus A380plus kromě jiného tvaru křídel a delšího trupu nabídne...
Airbus mění největší letadlo. Křídlo i sedačky mají vylepšit prodeje

Výrobce letadel Airbus představil nové plány, jak zachránit slabou poptávku po největších osobních letadlech na světě. Aerolinkám slibuje novou verzi letadla...  celý článek

Ilustrační foto
Další dovolenkový rozchod za stamiliony: Invii utekl Exim Tours

Největší on-line prodejce dovolených Invia přichází o dalšího velkého partnera. Odešly od ní dvě největší tuzemské cestovní kanceláře. Po CK Fischer vypověděla...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.