Poprvé v historii například na české koleje míří vozy s kulatými okny. Jde o návrh liberecké architektonické kanceláře Mjölk. Její vlaky už získaly netradiční přezdívky jako Hašišbedna nebo Nautilus. "Netušili jsme, že někteří fanoušci železnice jsou tak konzervativní," říká Jan Mach z Mjölku. Inspiraci prý našli v kresbách z Kamenice nad Lipou při zahájení provozu. Lidé podle něj tehdy kreslili, jak bude vypadat vlak za sto let a měl i kulatá okna.
Podle svých slov nechtěli navrhnout další "eurovlak", ale netradiční vozidlo, které přiláká na úzkokolejku další cestující. Původní verze podle něj spočívala ve využití dílů od různých výrobců a chyběl jednotný koncept. "Lidé na úzkokolejku jezdí za zážitky, proto by byla škoda nevyužít tuto příležitost a nenavrhnout něco odlišného od jiných vlaků," dodal Mach. Jejich ateliér se po této zkušenosti chce věnovat více i designu dopravních prostředků.
Architekti si stojí například i za netradičními kulatými okny, které na první pohled omezují výhled. "Je to navržené tak, aby každý z okna viděl," tvrdí Mach. Část sedaček je však uspořádána zády k oknům, takže přinejmenším výhled komplikuje.
JHMD nyní modernizují čtveřici motorových vozů, které si dovezly z Polska, vyrobené byly v Rumunsku. Zůstal z nich jen rám a podvozek, zbytek je nový. Motoráky s 32 místy mají netradiční nejen exteriér, ale i vnitřek. Architekti do něj například nasadili pruhované sedačky s molitanovou výplní bez opěrek hlavy, původně vyřazené z trolejbusů. Zakázku na modernizaci získala společnost 4Rail.
Na dotazy ohledně přezdívek nových vlaků a nasazení do provozu JHMD neodpověděly.
Peníze na motoráky i souhlas úřadu s provozem zatím chybí
Nové vozy přijdou na 62 milionů korun, výrazně na ně má přispět přes regionální operační programy Evropská unie. Jenže dotace není zdaleka jistá: zakázka má zpoždění, a tak regionální rada dala JHMD ultimátum, že musí mít schválení k provozu do konce září letošního roku, aby dotace získaly.
Zda povolení získá, není zatím jasné. JHMD zatím požádaly jen o zkušební provoz loni v říjnu. "Od té doby od nich nemáme jediný materiál ke schválení," říká David Philipp z Drážního úřadu. Podle zdrojů MF DNES mohou mít navíc motoráky problém se schválením kvůli vysoké hlučnosti a vibracím.
Modernizované vozy mají postupně nahradit současné motorové lokomotivy s jednotlivými vozy. Vozy rumunské výroby naposledy jezdily v Polsku. Vítěznou firmu na modernizaci hledaly JHMD třikrát, dva tendry byly zrušeny.