Úzkokolejka v Obratani

Úzkokolejka v Obratani | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Jihočeské úzkokolejky v úzkých. Vlaky nejezdí a na díly nejsou peníze

  • 51
Jedna z hlavních turistických atrakcí v jižních Čechách má čím dál větší problémy. Na nové vlaky dostala evropské dotace, ale ani jeden z nich nejezdí. Podle zdrojů iDNES.cz hlavně kvůli tomu, že nejsou peníze na náhradní díly.

Měla to být nová éra cestování po jihočeských úzkokolejkách. Když před dvěma a půl lety představila společnost Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) modernizované motorové vozy M27, u řady železničních fanoušků sklidila posměch. Netradičním designem i konstrukcí si vůz vysloužil přezdívku Hašišbedna. Vedení firmy se tehdy bránilo s tím, že nové motoráky zkvalitní cestování na úzkokolejce.

Jenže kvarteto modernizovaných rumunských vozů příliš dlouho nevydrželo. Od schválení v září roku 2014 Drážním úřadem jako tramvaj nejezdí aktuálně jediný vůz. A to může být pro dopravce problém: na jejich pořízení totiž čerpal dotaci s dobou udržitelnosti na deset až dvacet let.

Úzkokolejka v Obratani
Úzkokolejka v Obratani
Úzkokolejka v Obratani
Úzkokolejka v Obratani

Jeden vůz stojí od nedávné nehody, kdy se na úzkokolejce srazily dva vlaky, dalším provoz znemožňují různé technické závady. JHMD přitom čerpaly dotace na jejich modernizaci i kvůli tomu, že se měl zlepšit komfort cestujících, například namontováním klimatizace. Místo toho teď jezdí staré vozy tažené lokomotivami.

A také stav starých vozů se zhoršuje, v provozu nejsou zdaleka všechny. Podle zdrojů iDNES.cz hlavně kvůli tomu, že nejsou peníze na náhradní díly.

Úzkokolejky v úzkých. Hrozí zastavení provozu, tvrdí kraj

Už dříve úřady část dotace seškrtaly. Za nové vozy firma JHMD zaplatila 62 milionů korun, ale získala jen necelých 12 milionů, tedy zhruba polovinu částky, s níž počítala. Podle mluvčí Regionální rady Jihovýchod Kateřiny Kurkové bylo důvodem to, že firma pochybila ve výběrovém řízení na dodavatele a nesplnila pravidla, podle nichž se peníze vynakládaly.

Ze stejných důvodů seškrtala společnosti dotace i Regionální rada Jihozápad. Nyní hrozí ještě větší škrt kvůli tomu, že vozy vůbec nejezdí.

Šéf JHMD Boris Čajánek, který je ve funkci pátým rokem, tvrdí, že provozuschopnost vozidel plně odpovídá výši úhrad od krajů. Podle něj Vysočina ani neplatí zálohy za výkony v závazku veřejné služby. „Jsme trestáni za vlastnictví dopravní cesty,“ tvrdí Čajánek.

JHMD za dopravní výkon dostávají méně peněz než České dráhy na regionálních tratích. Současně však pobírají dotace na provozuschopnost dráhy od Státního fondu dopravní infrastruktury. „Stav vozidel není optimální, ale poradíme si s tím,“ odpověděl Čajánek na dotaz k vozovému parku.

I kvůli tomu chystá Čajánek rozdělení firmy na dvě. Jedna se zaměří na provoz vlaků pro kraje a druhá na provozování infrastruktury.

Minus 20 korun na kilometr

Jihočeskému kraji, který si provoz vlaků na trati objednává, však dochází trpělivost. „Vzhledem k jejich nízké provozuschopnosti (míněny jsou motorové vozy M27 – pozn. red.) v současné době zvažujeme možnost podnětu k Drážnímu úřadu na zahájení správního řízení s dopravcem,“ prohlašuje Ivan Študlar, poradce jihočeského hejtmana pro dopravu.

Ještě na začátku léta to přitom vypadalo, že se spory o peníze mezi JHMD a kraji uklidnily. S Jihočeským krajem se dohodly na zvýšení platby za každý ujetý kilometr o 11,66 Kč na 72,69 Kč. Spolu s dodatkem schválil Jihočeský kraj také možnost přímého zadání výkonů na úzkokolejce po roce 2019.

„Hodně se mezi námi vyjasnilo. My si uvědomujeme, že dlouhodobost je pro nás jistotou a kraj pozitivně vnímá zachování úzkokolejky,“ říká Čajánek, podle něhož společnost na každém kilometru tratí necelých dvacet korun.

JHMD se loni obrátily i na ministerstvo vnitra, aby spor s kraji o výši úhrady vyřešilo. Ministerstvo dalo za pravdu krajům. JHMD mají nicméně ještě jeden problém se soudy: žaluje je Národní technické muzeum kvůli zanedbané údržbě parní lokomotivy U47, kterou si JHMD od muzea pronajaly.

„Jednání ve věci lokomotivy U47.001 v současnosti pokračují soudní cestou. Podrobnosti nebudeme více rozebírat,“ uvádí mluvčí muzea Adam Dušek. Současné vedení JHMD svádí problém na bývalé vedení, že začalo s rekonstrukcí lokomotivy bez dodatku ke smlouvě.