Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Aero po letech vyrobilo novou L-159. Letoun se může dočkat sériové výroby

  14:38aktualizováno  15:12
Aero Vodochody v pátek představilo nový letoun L-159, ve společnosti by mohla být obnovena i jeho sériová výroba. Aero jedná se třemi zájemci včetně Iráku, řekl na tiskové konferenci v Aeru Vodochody premiér Bohuslav Sobotka. Pokud by byl podepsán nový kontrakt, mohla by se sériová výroba podle mluvčí Aera Terezy Vrublové spustit za několik měsíců.

Výrobu lehkého bitevníku L-159 společnost ukončila v roce 2003, první stroj tohoto typu vyrobila v roce 1997. V pátek představený stroj bude sloužit irácké armádě, je to jeho dvoumístná verze. Podle expertů je nyní na trhu poptávka po tomto typu letounů a v příštích deseti letech by jich mohlo být vyrobeno několik stovek, proto už loni Aero nevyloučilo obnovení sériové výroby.

Fotogalerie

„L-159 je ve své kategorii jediným letounem, který aktivně slouží na několika kontinentech a je prověřený v mnoha různých misích. Nyní je proto ten správný čas začít L-159 znovu nabízet, a dát tak tomuto letounu novou budoucnost,“ uvedl ředitel Aera Vodochody Giuseppe Giordo.

Bitevníky L-159 létaly původně jen ve službách Armády České republiky, která jich obdržela 72, ale zjistila, že jich tolik nepotřebuje. České letectvo nicméně má největší letku L-159 a letouny v jeho službách působí při různých misích po Evropě a pravidelně se také účastní vojenských cvičení NATO.

V roce 2014 se Aeru a ministerstvu obrany podařilo prodat nepotřebné letouny, které dříve patřily české armádě, Iráku a společnosti Draken International. „Právě tento zdařilý prodej těch zbylých zakonzervovaných letounů otevřel potenciál možností a oslovil potenciální odběratele,“ uvedl v pátek Sobotka. Podle něj je vláda připravena export letounu podpořit.

REPORTÁŽ: Kde alky nelétají

Podívejte se, jak jsou uskladněné lehké bitevní letouny L-159

Případné obnovení výroby může být velkou příležitostí nejen pro Aero Vodochody, ale i pro další dodavatelské firmy. V tuzemsku by se mohlo jednat o 20 až 30 podniků. „Česká republika je průmyslová země a chce zůstat průmyslovou zemí,“ řekl v Aeru Vodochody premiér. Podle něj je tuzemský průmysl zaměřený na výrobu s vysokou mírou přidané hodnoty, kde pracují lidé s vysokou kvalifikací, což je právě i letecký průmysl.

Aero Vodochody Aerospace je největším leteckým výrobcem v Česku. Mezi její vývojové priority patří také nová generace cvičného letounu L-39. Společnost také zajišťuje armádě servis pro letouny L-159 a L-39.

Letoun Alca L-159 v akci. Letecké manévry v Ostravě:

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Česku stoupla míra zadlužení za uplynulé čtvrtletí nejvíce ze zemí EU

Nejvýrazněji z členských zemí EU vzrostl podíl státního dluhu k HDP v České republice, a to o 3,1 procentního bodu na 39,9 procenta. Dál ale zůstává jeden z...  celý článek

Prodejna e-shoopu Zoot v Praze.
Půjčte nám, vybídl Zoot lidi. E-shop nabízí klientům dluhopisy

E-shop Zoot nabídne klientům dluhopisy. Testuje trh před vstupem na burzu. Několika stovkám svých největších zákazníků poslala tento týden dopis, ve kterém...  celý článek

Pohonné hmoty (ilustrační foto)
PŘEHLEDNĚ: Benzin zlevnil, nafta klesla o pětník

Cena benzinu po krátké stagnaci opět klesá. Za poslední týden zlevnil o osm haléřů na 29,60 koruny za litr. Nafta je levnější o pětník, motoristé ve středu v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.