Jednotky Pesa Dart už v Polsku začaly jezdit na dálkových spojích PKP...

Jednotky Pesa Dart už v Polsku začaly jezdit na dálkových spojích PKP Intercity. Polské železnice si jich objednaly celkem 20. | foto: Jan Sůra, iDNES.cz

Vlaky na vodík, žádná kupé a méně místa. To je železniční budoucnost

  • 278
Železnice zažívá v posledních letech svoji renesanci a dobře to dokládá právě probíhající veletrh železniční techniky Innotrans v Berlíně. Na jednom místě je tak k vidění prakticky vše, čím budou zejména Evropané po kolejích v příštích letech jezdit. Se svými kousky se tu chlubí i výrobci z Česka.

Možné budoucí vlaky na české koleje mohou v Berlíně vidět i čeští zákazníci: nákup nových vlaků by u nás měla podpořit výrazně Evropská unie a dá se očekávat, že výrobci se budou o zakázky na českou železnici ucházet.

Pro koho vlastně, není stále jasné: ministerstvo dopravy stále plánuje „půjčovnu“ vlaků a chce soutěžit samo, jenže České dráhy, odboráři, sociální demokraté či prezident Miloš Zeman o něčem takovém nechce ani slyšet.

Veletrh potvrzuje dlouhodobý trend: z kolejí postupně mizí klasické vagony s kupé a nahrazují je jednotky většinou s velkoprostorovým uspořádáním. Jediný nový „klasický“ vůz tu vystavuje švýcarský výrobce Stadler, jde o lůžkový vůz pro ázerbájdžánské železnice. Jinak jsou vše velkoprostorové jednotky.

Samozřejmostí v nich bývají bezbariérové moderní toalety, zásuvky na dobíjení elektroniky nebo wi-fi. Nelze si ale také nevšimnout, že se i jednotky čím dál více plní sedačkami a je v nich tak stále méně místa.

V Berlíně se ukazují jak „zánovní“ vlaky, které už jezdí, tak některé soupravy mající světovou premiéru. Velkou pozornost poutají například vysokorychlostní vlaky od Stadleru pro spojení přes nový úpatní Gotthardský tunel s rychlostí do 250 kilometrů v hodině, které se tu objevily jen dva roky po podpisu kontraktu s švýcarskými SBB. Stadler tu poprvé ukazuje i novou generaci jednotek Flirt v provedení pro nizozemské dráhy.

Výrobci vlaků se snaží přicházet i s alternativními pohony k naftovými. Například Alstom ukazuje svoji verzi motorového vlaku Lint s pohonem na vodík, představuje se tu i lokomotiva s hybridním pohonem.

Škoda přivezla jen lokomotivu, dohání zpoždění

V Berlíně nechybí ani čeští výrobci. Škoda měla do Berlína přivézt soupravu NIM pro DB Regio na vlaky z Norimberka do Mnichova, kvůli zpoždění ve výrobě ale dala raději přednost dohánění skluzu před výstavou a kromě své tramvaje pro Bratislavu přivezla jen německou verzi lokomotivy Emil Zátopek (více čtěte zde).

CZ Loko přivezlo svoji posunovací lokomotivu EfisHunter 1000, Legios Loco ukázal svůj nový vagon na přepravu sypkých materiálů. Na veletrhu nechybí řada českých firem ze železničního průmyslu, které nevyrábí přímo vlaky, ale díly do nich.

Podstatně více vlaků tu ukazuje polská konkurence: Pesa tu po fiasku se schvalováním vlaků v Německu ukazuje dieselovou Pesu Link pro německého dopravce Niederbarnimer Eisenbahn, které už razítko německého drážního úřadu má. Nechybí ani jejich elektrické jednotky Dart, polský výrobce Newag ukazuje soupravu Impulse.

Souprava Pesa Dart:

Na Innotrans letos přijelo 2 950 vystavovatelů ze 60 zemí, ve více než dvacetileté historii tak jde o největší účast. Výstava je otevřená do neděle.