Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Po kruhovém objezdu za tři miliony projede jen pár aut za hodinu

  10:26aktualizováno  10:26
Na kruhových objezdech bývá zpravidla rušno, ve všední dny tam jezdí auto za autem. Hejtmanství Kraje Vysočina však nechalo před dvěma lety postavit za miliony kruhovou křižovatku v Bransouzích na Třebíčsku, po které za den příliš aut neprojede.

Vedle kruhového objezdu je i nasvícený přechod pro chodce, který září celé noci. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Často prázdný kruh stojí v Bransouzích na pomezí Jihlavska a Třebíčska, kde žije asi 250 obyvatel. Je to jediná vesnice v širokém okolí, která má kruhový objezd.

MF DNES v pondělí dopoledne sledovala, jak je tato krajská investice využívaná. Ráno mezi osmou a půl devátou tam projela pouhá tři auta. Po desáté to bylo podobné. Po asi třech minutách čekání zavrčel první motor - popeláři.

O půl jedenácté přijel sypač, který zasněžený kruh pokryl drtí. I ze stop v čerstvém sněhu bylo patrné, že od rána projelo křižovatkou minimum aut. Jednou za pět až sedm minut opravdu nějaké přijelo. Často směřovalo do obchůdku s potravinami. Za celou dobu se však nestalo, aby nějaký řidič musel dát na objezdu přednost jinému autu.

Fotogalerie

"To mně se stává velmi často, že tam musím dávat přednost," hájí stavbu Jana Fialová, starostka Bransouz (ČSSD). Křižovatka byla podle ní před rekonstrukcí velmi nepřehledná. "Byly tam problémy s přednostmi a nějaké ťukance."

Do krajské silnice druhé třídy se prý neinvestovalo posledních 30 až 40 let. Navíc dostala zabrat v době, kdy po ní vedla objížďka. Vše souviselo s modernizací vodovodu.

Během příprav rekonstrukce se zvažovalo několik variant. Zvítězilo kruhové řešení. Kraj nakonec do rozbité silnice uvnitř obce, okružní křižovatky a opěrné zdi okolo výpadovky na Číchov investoval 11,5 milionu korun. Samotný kruhový objezd stál kolem tří milionů. Bransouze dokázaly na chodníky a obrubníky přispět částkou 2,3 milionu.

Ve vsi září do noci osvícený přechod pro chodce

Vedle kruhového objezdu je i nasvícený přechod pro chodce, který září celé noci. Ten byl v době přítomnosti redaktorů MF DNES využíván ještě méně než silniční kruh. Podle starostky slouží opravené komunikace i třeba cyklistům, autobusům či lidem jezdícím k nádraží.

Při popisu provozu v Bransouzích si povzdychl starosta Ledče nad Sázavou Petr Vaněk (ČSSD). Ten loni uvažoval o tom, že se Ledečsko odtrhne od Vysočiny. Podle něj hejtmanství mimo jiné málo směřovalo dopravní investice do této části kraje.

"Krajští úředníci by měli důsledně dbát na to, jak jsou využívány dopravní stavby, které financují. Měli by rozlišovat strategicky důležité komunikace," dodal Vaněk.

Starostka Bransouz Jana Fialová sedí po loňských volbách v krajské vládě vedle náměstka hejtmana Libora Joukla (ČSSD). Ten má už pátým rokem v kompetenci dopravu na Vysočině.

Také on považuje i po dvou letech provozu kruh v Bransouzích jako správnou investici. Podle něj byla stavba objezdu cenově srovnatelná s jinými variantami, jež se v tomto místě nabízely.

"Když je někde na silnicích nebezpečné místo, tak se ho snažíme vyřešit," uvedl náměstek. Vedení kraje podle něj dělí dopravní peníze jak na rušné silnice, tak na cesty v menších obcích.

Joukl doplnil, že hejtmanství se domlouvá ohledně plánovaných investic s vedením obcí. Když někde plánují opravit kanalizaci, dají vědět krajským úředníkům. A když naopak hejtmanství hodlá v nějakém sídle opravit silnici, dá vědět radnici.

"Je to proto, aby investice nebyla za dva roky znehodnocená. V tomto případě přišla paní starostka a řekla: My tady chystáme investici a chtěli bychom zároveň odstranit nebezpečné místo. Co vy na to? Tak jsme to vyřešili," popsal Joukl.

A je rád, že kruhový objezd má kupříkladu od roku 2010 i městys Štoky. Tam žije zhruba o 1 100 lidí více než v Bransouzích.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.