V Británii vyjdou obchodníci zákazníkovi vždycky vstříc

  • 2
Ačkoli ve Velké Británii ještě neplatí dvouletá záruční lhůta na spotřební zboží, jak to vyžaduje směrnice Evropské unie, zákazníci se v této zemi nemohou ani v nejmenším cítit poškozeni. Angličané jsou zvyklí, že od obchodníků většinou dostanou to, co chtějí.

Ve skutečnosti je to se zárukou v Anglii různé. "Každý obchod má jinou záruční lhůtu, alespoň taková je moje zkušenost," vysvětluje tamější praxi dvaadvacetiletá Radka Kolářová, která již delší dobu žije v Londýně. "Například před měsícem jsem kupovala zimní bundu. Protože jsem ji chtěla poslat do Čech, raději jsem se zeptala, jak dlouhá záruka se na ni vztahuje. Dozvěděla jsem se, že je bez omezení, že mohu bundu přinést kdykoli, pokud se na ní vyskytne nějaká vada. Jen musím mít účtenku," podivuje se Radka Kolářová.

Pokud se u zboží skutečně objeví v záruční době nějaká vada, je nutné ho reklamovat. Potíže obvyklé při reklamaci v Česku však většinou člověk v Británii nezažije. "Přibližně před rokem jsem koupila sestře v jednom z londýnských obchodů hodinky," vypráví Radka Kolářová. "Po pěti měsících začaly rezivět. Protože byly stále ještě v záruce, sestra mi je z Čech do Londýna poslala," popisuje příhodu mladá žena. Celá věc však měla jeden háček ­ při reklamaci zjistila, že nemá doklad o koupi. "Přestože hodinky byly v záruční době, nemohla jsem to v obchodě, v němž jsem je koupila, nijak dokázat, chyběla mi účtenka." Prodavačky se proto opatrně zeptala, zdali by bylo možné bez paragonu hodinky vyměnit či vrátit.

"Byla jsem překvapená. Místo naštvaného a nepříjemného výrazu se mi prodavačka začala omlouvat, že mi vrátit peníze bohužel nemůže, když nemám doklad, neboť by to prý nemohli dát do účetnictví. S výměnou však nebyl žádný problém," líčí svoji anglickou zkušenost Radka Kolářová. "Vlastně se mi nikdy nestalo, že by si ode mne vadnou věc vzali a poslali ji na opravu, jak je to běžné v Česku," doplňuje. Prodávající mladé Češce nabídla jiné hodinky ve stejné hodnotě, protože reklamovaný typ byl vyprodaný. Kdyby měla účtenku, dostala by podle slov prodavačky peníze za vadné zboží okamžitě nazpět. A to dokonce i v případě, že by u hodinek už vypršela záruční lhůta! Ze všeho nejvíc si však Radka Kolářová pochvaluje praxi, která se záruční doby a reklamací přímo netýká.

Jakékoli oblečení lze vyměnit či vrátit bez udání důvodu. "Když si například koupíte tričko a až doma zjistíte, že vám nesedí, jednoduše ho v obchodě vyměníte za jiné. A nemusíte tam s ním spěchat hned druhý den, můžete ho donést třeba i za čtrnáct dní," říká spokojeně. Na účtence dokonce viděla natištěnou, pro Čechy až neuvěřitelnou informaci: Možno vyměnit či vrátit peníze do tří měsíců od zakoupení.