Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chybí tisíce řidičů kamionů. Přeprava zboží začíná mít zpoždění

  11:18aktualizováno  11:18
V Česku chybí kolem pěti tisíc řidičů kamionů. Nedostatek začíná být podle sdružení autodopravců Česmad i dopravních firem vážným problémem. Začíná totiž způsobovat zpoždění dodávek zboží i surovin.
Řidič kamionu si v Česku vydělá až 45 tisíc korun. V Německu o deset tisíc víc.

Řidič kamionu si v Česku vydělá až 45 tisíc korun. V Německu o deset tisíc víc. | foto: Michal Klíma, MAFRA

„Bude se stávat, že zboží, které potřebují firmy odvézt, se neodveze. A tak se to bude pořád zhoršovat. Pokud se něco nezmění, tak může nastat i globální problém, že to naruší celou ekonomiku. Neumím říci, jestli to bude za půl roku, za rok,“ řekl Milan Čmiko, jednatel většího dopravce v Plzeňském kraji CM Transport Tachov.

Jeho firma už musí odříkat zakázky i stálým zákazníkům s vysokými požadavky. „Kapacitu už nemáme a sháníme ji i od našich kolegů. Ale už ji nemá nikdo. Takže se stává, že se některé zakázky překládají o jeden i tři dny,“ uvedl.

Problémy potvrzuje i Jiří Hurník ze sdružení autodopravců Česmad Bohemia v Plzni. Česmad sdružuje přes dva tisíce českých dopravců a spedičních firem s více než 25 tisíci vozidly, se proto prostřednictvím svého Institutu silniční dopravy snaží přilákat řidiče reklamní kampaní po celém Česku. Pomáhají jim také úřady práce, které jsou schopné „svým“ nezaměstnaným zaplatit rekvalifikační kurzy na získání řidičského C a E na vozidla nad 12 tun a na přívěsy a návěsy. Tato řidičská oprávnění přijdou na zhruba 30 tisíc korun. Za zhruba stejnou sumu si ale musí zájemce o práci u dopravce sehnat ještě profesní průkaz.

„Chceme oslovit lidi, kteří jsou na úřadech práce nebo nejsou spokojeni s výdělkem. Náš institut jim se sháněním místa pomůže. Nebo se mohou hlásit přímo u dopravců,“ uvedl Hurník. Zájem mají už desítky lidí. Kampaň, která hledá i ženy, potrvá do listopadu.

Německé firmy přetahují české řidiče

Podle Čmika se s velkými problémy potýkají hlavně dopravní firmy ze západo a jihočeské oblasti Šumavy, Českého lesa a Krušnohorska a ze severních Čech. Řidiče kamionů, jejichž platy se včetně příplatků pohybují od 30 tisíc do 45 tisíc korun měsíčně, hodně přetahují němečtí dopravci, kteří jim podle Čmika dávají v průměru o 10 tisíc korun více. Navíc tam dostávají měsíčně od státu 180 euro na dítě, což v Česku není.

Podle Čmika je nyní situace asi nejhorší za 25 let. „Během dvou let nám odešlo 40 řidičů. Museli jsme prodat 20 ze 145 kamionů a 20 řidičů se nám povedlo nahradit,“ uvedl Čmiko. Jeho firma se nebrání zaplatit po dvou třech letech kvalitnímu zaměstnanci peníze, které vynaložil na profesní průkaz, což je suma 30 tisíc až 40 tisíc korun.

Podle Čmika mají dopravci už druhým rokem dostatek zakázek a některé musejí odmítat. „Nedá se říci, že by se ekonomika nějak výrazně zvedala. Spíše klesají počty vozidel všech dopravců, kteří za jejich volanty nemají koho posadit,“ uvedli Čmiko a Hurník.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.