Kapitán letadla v kokpitu B787 po přistání ve Varšavě

Kapitán letadla v kokpitu B787 po přistání ve Varšavě | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Pilotů bude potřeba více, ukazuje studie. V Česku jich čtvrtina ubyla

  • 45
Přes třicet tisíc nových pilotů ročně bude potřeba po celém světě, odhaduje výrobce letadel Boeing. V Česku je vývoj zatím opačný: pilotů u nás přibývá jen mezi amatéry, lidí s licencí profesionálního pilota naopak za poslední roky ubyla téměř čtvrtina.

Podle studie budou aerolinky v příštích dvaceti letech potřebovat každý rok přijmout 30 850 pilotů, aby držely tempo s dodávkami nových letadel a poptávkou po létání.

Přes čtyřicet procent tohoto růst předpokládá Boeing v Asii, kde je už teď poptávka po nových pilotech největší. Boeing očekává, že do roku 2035 bude Čína světovou jedničkou v cestování letadly, v současnosti nejvíce létají Američané. V Evropě očekává Boeing celkem 104 tisíc nových pilotů za dvacet let.

Za růstem poptávky po pilotech je podle Boeingu i fakt, že se dopravci nebudou tolik zaměřovat na lety s velkými letadly typu Airbus A380, poptávka aerolinek směřuje naopak ke středně velkým letadlům pro 200 až 300 cestujících.

V Česku dopravních pilotů ubývá

Zatímco pilotů celosvětově přibývá, v Česku jich naopak ubývá. Ukazují to statistiky Úřadu pro civilní letectví za posledních pět let, které má iDNES.cz k dispozici. Podle nich klesl počet držitelů licence ATPL pro dopravního pilota z 1086 v roce 2013 na 744 v loňském roce. Pokles nechce úřad komentovat, hlavním důvodem ale bude zřejmě úbytek pracovních příležitostí v Česku související se zmenšováním Českých aerolinií. Řada pilotů musela za prací k jiným evropským nebo hlavně asijským dopravcům.

Roste naopak zájem o amatérské létání: průkaz soukromého pilota PPL má v Česku už 2518 lidí, což je o čtvrtinu více než před pěti lety. Ještě strmější nárůst je u licencí na soukromé lety s vrtulníky: jejich počet se během pěti let zdvojnásobil.

Rostoucí zájem o létání však sleduje i největší tuzemské výcvikové středisko pilotů CATC, které patří pod státní podnik Řízení letového provozu. CATC loni pořídil nový letový simulátor Boeing 737NG, příští rok chystá první pohyblivý simulátor na světě pro letadlo L410. „V současné době CATC registruje zvýšený zájem leteckých společností o školení svého leteckého personálu - jak pilotů, tak i techniků letadel a palubních průvodčích. Zájem veřejnosti o pilotní výcviky je v podstatě konstantní,“ řekl mluvčí Řízení letového provozu Richard Klíma.