Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Profesionálních řidičů je v Česku málo. Poptávka po nich přitom stoupá

  14:10aktualizováno  14:10
V Česku je málo profesionálních řidičů a zájem o tuto práci stále klesá. Poptávka firem po řidičích přitom stále roste. Podle odhadů takto vzniklá propast čítá na deset tisíc pracovních míst.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Počet řidičů se navíc neustále snižuje a nové generace se vychovávat nedaří. Hlavním důvodem je nízké platové ohodnocení a vysoká odpovědnost, upozornila v tiskové zprávě personální společnost Profesia.

„Profesionálních řidičů již několik let ubývá,“ konstatuje Zuzana Lincová, ředitelka portálu Profesia. „Problém vidíme především v tom, že školy dnes nevychovávají absolventy, kteří by měli schopnosti a chuť se této profesi věnovat. Nepomáhá ani mírný nárůst platů, ke kterému v uplynulých letech došlo.“

Poptávka výrobců a prodejců po přepravě zboží se přitom díky růstu ekonomiky neustále zvyšuje. Firmy disponují dostatečným počtem vozů, nemá je ale kdo řídit. Meziročně tento problém narůstá o desítky procent.

V roce 2014 poklesl zájem o práci řidiče o 31 procent. V letošním roce se zatím jedná „jen“ o propad 23 procent. Podle údajů ministerstva práce a sociálních věcí ale poptávka po řidičích meziročně vzrostla. V roce 2013 to bylo o 56 procent, v roce 2014 o 89 procent a v letos zatím o 39 procent, což jen potvrzuje další budoucí nárůst.

Řidiči raději odcházejí do sousedních zemí

Rostoucí nespokojenost řidičů kvůli platům se odráží i ve zvyšujícím se počtu stávek a protestů. Týká se to zejména veřejné dopravy.

Průměrná hrubá mzda řidičů městské hromadné dopravy dosahuje 26 952 korun, u dálkové autobusové dopravy pak 21 879 korun. U kamionové dopravy si řidiči dle dostupných informací mohou přijít až i na více než třicet tisíc korun.

Čeští řidiči tak mnohdy zamíří hledat uplatnění u německých nebo rakouských firem. Ty se totiž s nedostatečným počtem řidičů také potýkají. Navíc nabízí lepší platové podmínky a jiné výhody.

Autor:


Témata: logistika, Plat


Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.