Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Česko jako parní velmoc. Železniční nostalgie zažívá velký boom

  7:00
Od ukončení pravidelného provozu parních lokomotiv v Česku sice uplynulo už 37 let, po Česku ale stále jezdí desítky i přes sto let starých strojů. Železniční nostalgie zažívá v posledních letech velký boom.

Sezona parních vlaků začíná tento týden, na fanoušky letos čekají desítky speciálních jízd i velkých setkání historických strojů.

Růst zájmu potvrzují České dráhy, které mají ve flotile nejvíce historických vlaků, i různé spolky, které se těmito vlaky zabývají. „Může to souviset i s tím, že se rodilo v posledních letech více dětí, parní vlaky jsou pro rodiny s dětmi oblíbeným cílem. Z řady parních jízd se staly pravidelné akce, lidé si na tyto vlaky zvykli,“ říká Jindřich Rachota, který byl dlouho šéfem depa historických vozidel Českých drah a dnes působí jako poradce přednosty.

Fanoušky nečeká letos na železnici žádný návrat starší parní lokomotivy, naopak některé z kolejí dočasně zmizí. České dráhy začnou letos opravovat svůj „čtyřkolák“ používaný hlavně pro vlaky kolem Prahy, příští rok chtějí ale vyjet po dlouhé době s lokomotivou 414.096, kterou si přivezly z podstavce v Českých Velenicích. Je to evropský unikát, přitom to bývala jedna z nejrozšířenějších lokomotiv v Rakousku-Uhersku. Opravou prochází i první parní lokomotiva pro tehdejší Československé státní dráhy 365.024.

Problémy s provozem parních lokomotiv mají naopak na jindřichohradeckých úzkokolejkách. Na první velikonoční jízdu namísto parní lokomotivy vyjela dieselová lokomotiva. Aktuálně není žádný stroj v provozuschopném stavu, firma ale v květnu slibuje, že s jednou lokomotivou vyjede.

Přehled všech parních lokomotiv v Česku si můžete stáhnout zde

Drážní úřad má v registru drážních vozidel 64 parních lokomotiv. „U devíti z nich je pozastaven průkaz způsobilosti, to znamená, že lokomotivy nemohou být provozovány na celostátní a regionální síti drah. Další dvě vozidla pak čekají na úplné vydání průkazu způsobilosti,“ řekl mluvčí Martin Novák.

Oprávnění řídit parní lokomotivu má u nás 1 006 strojvůdců. „Historickou lokomotivu může řídit vesměs každý, kdo složil u Drážního úřadu všeobecnou zkoušku způsobilosti osob k řízení drážních vozidel a následně i odbornou zkoušku u dopravce,“ dodal.

Česko na špici Evropy

České dráhy mají v depech přes dvacet parních lokomotiv, hodně jízd je už pravidelných a na některých trasách, například na pošumavských lokálkách, jezdí už každý víkend. „Pro letošní rok připravujeme jako novinku pravidelné prázdninové jízdy z Karlových Varů do Kyselky, jízdy z muzea ČD v Lužné u Rakovníka do Chomutova do depozitáře NTM. Také pojede ve čtyřech termínech retro souprava Ostravan,“ vypočítává letošní novinky mluvčí Českých drah Radek Joklík. Největší akcí je červnový parní víkend v ČD Muzeu v Lužné u Rakovníka.

Česko patří počty parních lokomotiv k evropské špičce. Nemá sice zdaleka na Velkou Británii, kde dodnes jezdí kolem 600 strojů, ale počty provozovaných strojů je Česko těsně za Německem.

„Parní lokomotiva na veřejné železniční dopravní síti musí být v předepsaném stavu a vztahují se na ni stejná pravidla jako na kterékoliv jiné drážní vozidlo. Přitom se jedná o stroje často velmi staré, s miliony kilometrů,“ říká Petr Barchánek, který se provozem parních lokomotiv dlouhodobě zabývá.

Z nádraží mizí vodní jeřáby, parním vlakům pomáhají hasiči

Podle něj je u nás situace v porovnání s okolními zeměmi pro parní lokomotivy příznivá i díky přístupu Drážního úřadu a provozní složky SŽDC. „Také místní jednotky dobrovolných hasičů v rámci svých možností ochotně pomáhají,“ dodal Barchánek.

Modernizace tratí způsobila, že z většiny nádraží už zmizely vodní jeřáby a vodu musí doplňovat většinou právě místní hasiči. Úpravy tratí mají ještě jednu oběť. Neustále ubývá míst, kde se mohou vlaky křižovat, což je u jednokolejných tratí problém.

Provozovatelé parních vlaků se ale netají obavami z nového regulátora železnice. Parní vlaky jsou totiž vedené mimo závazek veřejné služby a nově zřízený regulátor má dva měsíce na to posoudit, zda může kvůli případné konkurenci dominantnímu dopravci často omezené kapacitě na železnici vlak jet. „Jsou tratě, kam se už s parou kvůli chybějící kapacitě nedostaneme, dodal Barchánek.

Páraři, jak si lidé kolem parních lokomotiv říkají, se přitom potýkají i s tím, že musí pálit jen vysoce výhřevné černé uhlí. Zejména starší stroje jsou přitom stavěné na horší uhlí. „To vede k nehospodárné technologii topení. V důsledku nepřiměřeně výhřevného paliva se musí topit s nízkou vrstvou uhlí na roštu, což může způsobovat rychlejší opotřebení kotle vlivem kolísání teplot a celkově nehospodárný provoz,“ říká Barchánek.

Autor:
  • Nejčtenější

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

13. dubna 2024

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by...

Zlato místo bankomatu. Američané berou útokem zastavárny a zbavují se ho

15. dubna 2024

Vysoká cena zlata je pro mnohé jeho majitele jasným signálem, že právě nazrál čas jeho zpeněžení....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

Za zmizení 12 miliard dolarů trest smrti. Vietnam potrestal historický podvod

12. dubna 2024  17:58

Za největší bankovní podvod ve vietnamské historii padl ten nejpřísnější trest. Rozsudek smrti si u...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Maloobchody na českém venkově ovládnou Maďaři. Kupují další řetězec

17. dubna 2024  14:08

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) povolil maďarské skupině Oriens nákup maloobchodního...

Každý je vítěz. Hra pomáhá nakrmit chudé Bangladéšany a baví sociální sítě

19. dubna 2024

Obyvatele Bangladéše trápí vysoké ceny potravin, které si kvůli inflaci nemohou dovolit. Přesto...

Letiště v Česku odbavila o třetinu víc pasažérů. Většinu z nich z Ruzyně

19. dubna 2024  11:13

Letiště v Česku loni odbavila téměř 15 milionů cestujících, meziročně zhruba o 29 procent více, ale...

Za zájezd jen čtvrtinu předem, navrhuje EU. Cestovky s tím mají problém

19. dubna 2024,  aktualizováno 

Premium Předem zaplaťte jen 25 procent a doplatek až čtyři týdny před odjezdem na dovolenou. Takový návrh...

Brusel vyčlenil půl miliardy eur na výroby munice, do Česka jdou tři procenta

19. dubna 2024

Dva české podniky uspěly v konkurenci evropských obranných firem, které se ucházely o finanční...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...