Nové vagóny Astra společnosti RegioJet vyrobené v Rumunsku jsou vybaveny...

Nové vagóny Astra společnosti RegioJet vyrobené v Rumunsku jsou vybaveny dotykovým monitorem v každé sedačce. | foto:  Michal Šula, MAFRA

V Česku přibývá vlaků z druhé ruky, RegioJet nakoupil další v Belgii

  • 77
Evropští železniční dopravci si oblíbili Česko jako dobré odbytiště pro vlaky, které už nepotřebují. Další sedmdesátku použitých osobních vagonů kupuje soukromý RegioJet od belgického státního dopravce SNCB.

Nákup 70 vozů oznámil RegioJet letos v květnu, firma ale dosud odmítá uvést, odkud použité vagony jsou. Jejich původ odhalil ve svém posledním čísle Železniční magazín, který zachytil přepravu prvních 19 vozů z celé série přes Česko do slovenského Leopoldova, kde kompletně demontují interiér. Zbývající vozy mají z Belgie dorazit do konce roku.

Podle mluvčího firmy Aleše Ondrůje jsou pořízené vozy z hlediska stavby a parametrů identické s těmi, které RegioJet již provozuje na svých vlacích. „Tyto vozy nicméně RegioJet předělá na zcela nové z pohledu zákazníka, kdy z původních vozů zůstane pouze skříň a všechny získají nový nejmodernější interiér na středoevropské železnici,“ dodal Ondrůj.

RegioJet počítá s tím, že vozy přestaví do podoby v současnosti provozovaných vagonů od rumunské společnosti Astra (více viz fotogalerie). Po zpoždění už firma přebrala pět vozů, další mají následovat. Jde o největší vozy RegioJetu počtem míst (80 míst), v každém sedadle je obrazovka s audiovizuálním systémem. „Tyto vagony se zaplňují v rezervačním systému vždy nejrychleji,“ říká Ondrůj.

RegioJet založil svoji flotilu na použitých vozech od rakouských železnic ÖBB, které ale i v době nasazení patřily k tomu nejlepšímu, co na českých kolejích jezdilo. Pár let před nákupem totiž prošly rozsáhlou modernizací. To je i případ další dvou vozů, které firma nedávno získala od Deutsche Bahn. Jde o vozy po švýcarských drahách, které prošly v roce 2011 rovněž modernizací.

RegioJet v příštích týdnech opět nasadí na koleje jídelní vozy, které odstavil po vykolejení na Slovensku. Po nákupu belgických vozů a dalších nových z Rumunska má mít RegioJet příští rok kolem 200 vozů.

Secondhand západních železnic

Za posledních pět let v Česku přibyly stovky ojetých železničních vozidel od západoevropských dopravců. Nejvíce přišlo z Rakouska: kromě RegioJetu si jejich vozy koupily i České dráhy, které v Rakousku nakoupily i autovlaky. Část osobních vozů prošla ještě další modernizací v Česku.

Příchod ojetých vozidel ze zahraničí přitom neznamená špatnou kvalitu: naopak, ojeté vozy ze Západu patří vzhledem k dlouholetému skluzu v investicích do železničního vozového parku k tomu lepšímu, co u nás jezdí.

Oblíbeným zdrojem vlaků je i Německo: například soukromý dopravce GWTR si koupil v Německu několik použitých motorových vozů RegioSprinter, které prochází rovněž modernizací, z Německa mají půjčené motorové vozy Stadler RS1 také České dráhy.

Od západoevropských dopravců si kupují soukromí dopravci už i lokomotivy: zatím posledním úlovkem je 16 lokomotiv řady 180 původem ze Škody Plzeň, které si koupil soukromý nákladní dopravce TSS Cargo. Už dříve se v Česku objevilo i dvanáct použitých lokomotiv z Belgie, které čekají na modernizaci. V případě lokomotiv je důvodem i absolutní nedostatek zánovních lokomotiv na českém trhu: zejména ČD Cargo raději lokomotivy šrotuje, než aby se dostaly do rukou konkurence.