Protihlukové království. Místo krajinou jezdí vlaky mezi betonem

  1:00
Pokud se při cestování vlakem rádi rozhlížíte do krajiny, čím dál častěji uvidíte jen beton. Rozsáhlá modernizace české železnice totiž přináší i výstavbu kilometrů nových protihlukových stěn. Stěny se nelíbí ani železničářům, požadují je však hygienici.
Nové protihlukové stěny u rekonstruované trati v pražských Běchovicích. (15....

Nové protihlukové stěny u rekonstruované trati v pražských Běchovicích. (15. července 2015) | foto: Yan Renelt, MAFRA

Nové stěny vznikají na místech, kde jezdí desítky let vlaky. I když se rozsáhlou modernizaci trati výrazně hluk z vlaků sníží tím, že se vymění železniční spodek a svršek, vzniknout stejně musí.

„Je to požadavek hygieniků a stavebního povolení. Jako železničáři z toho radost rozhodně nemáme,“ říká Pavel Mathé, vedoucí oddělení technické přípravy na SŽDC. Podle něj modernizace snižuje hluk o pět až osm decibelů, aniž by se stěny stavěly.

Například na nově modernizovaném úseku mezi Běchovicemi a Úvaly na nejfrekventovanější železniční trati v zemi Praha – Kolín už teď budí mezi cestujícími údiv, proč vznikají stěny například i mezi kolejemi nebo v místech, kde ještě není zástavba.

Stěny mezi kolejemi vznikají u odbočky Blatov. Podle mluvčího Jakuba Ptačinského je důvodem vzniku stěny i mezi hlavní kolejí a krajní kolejí fakt, že se krajní později výrazně odklání od hlavní trati. Ke stěně mezi nimi přibude ještě stěna, která bude krýt přípojnou kolej od Malešic. „Ve výsledku dojde k překryvu protihlukových stěn tak, aby překryv zajistil, že hluk neuniká z prostoru hlavní trati směrem k zástavbě,“ řekl Ptačinský.

Protihlukové stěny u Běchovic vznikají částečně i v místech, kde ještě není zástavba a chrání tak jen lesy či pole. To SŽDC vysvětluje požadavky obcí a měst. „Mohou mít v územním plánu, že jde o území určené k zástavbě. I když tam ještě nic není, musíme tam stěnu postavit,“ dodal Mathé.

Vyměnit okna by vyšlo levněji

Kromě „estetického“ problému přináší stěny další komplikace: jsou drahé, v průměru stojí kilometr kolem 17 milionů korun. To je stejná cena, kolik stojí svršek kilometru jednokolejné trati. Také mohou být nebezpečné v případě nehody na železnici. Dostat se záchranářům přes stěnu trvá déle, než když je trať volně přístupná.

O tom, kde se postaví protihlukové stěny a kde ne, rozhoduje akustická studie. Její zpracování mají na starost externí firmy najaté SŽDC. Právě na jejich měřeních a výpočtech pak v podstatě i závisí, o kolik se modernizace tratí prodraží o stěny.

„Bohužel je to výsledek přísné legislativy, kvůli které se musí dělat často velmi rozsáhlá opatření,“ říká Libor Ládyš ze společnosti Ekola, která akustické studie dělá. Podle něj by často levněji vyšlo vyměnit okna, to ale zákony neumožňují.

Vysoký hluk ze železnice způsobují hlavně starší vozidla s pístovými brzdami a kovovými špalky. Tím, jak se však mění vozový park, přibývá i tišších vlaků. „Teoreticky se může stát, že za pár let zjistíme, že stěny nejsou potřeba,“ dodal Mathé.

Němci staví stěny ještě vyšší

Přístup k protihlukovým stěnám po Evropě se výrazně liší. Například kolem tras pro rychlovlaky TGV ve Francii jich je minimum, je to ale i proto, že na nich nejezdí nákladní vlaky. „Jsou země, kde dělají ještě vyšší stěny, například v Rakousku a Německu,“ říká Jiří Kalčík z Centra pro efektivní dopravu. Podle něj by měly zákony umožňovat stavbu stěn jen v místech, kde vzniká nová trať nebo výrazně stoupne modernizací provoz a hluk.

„Proto si myslím, že je třeba zbytečné, aby se stěny stavěly u připravované trati na letiště v Ruzyni. Modernizací a nasazením nových elektrických vlaků bude hluk zanedbatelný v porovnání s hlukem na souběžné Evropské třídě,“ dodal Kalčík, který celý život bydlí u hlavní železniční trati.

SŽDC na dvou místech testuje i nízké stěny. „ Všechna měření prokazují velmi dobrou účinnost, srovnatelnou s vysokými protihlukovými stěnami,“ řekl Jan Eisenreich z firmy Prokop Rail, která stěny vyvinula. SŽDC s nimi však počítá jen na jednokolejných tratích.

Hluk z vlaků je jiný

Podle Kalčíka je pro snížení hluku nutné důsledně odhlučnit oblast výhybek. „Osobní dopravu na starých tratích není nutné vůbec řešit. Modernizací vozového parku dojde k většímu snížení hluku, než zajišťují protihlukové stěny,“ říká Kalčík. Podle něj by stálo za to i zvážit, zda by peníze do stěn nebylo lepší převést jako dotaci nákladním dopravcům na nákup tišších vagonů. 

Hluk z vlaků je jiný než ze silnic. „Není souvislý, jako u silnic. Čím je člověk blíže u kolejí, tím je hodnota hluku vyšší, avšak výrazně se zkracuje doba expozice,“ dodal Kalčík. Podle něj by hlučnost snížila i pravidelná údržba kolejí, například broušení. 

Protihlukové stěny mají v síti SŽDC délku už 207 kilometrů, další kilometry přibývají letos s tím, jak se modernizují další úseky.

Autor:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt

12. března 2024

Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

16. března 2024

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pořád Big Mac, ale už spíše Big Tech. Co ukázal výpadek u fastfoodového obra

16. března 2024

Když McDonald’s ve 40. letech minulého století poprvé otvíral, zákazníci vybírali menu z papírových...

Soláry, kam se podíváš. Elektrárnám dochází místo, musí být kreativní

17. března 2024  10:52

Elektřina ze slunce bude podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v příštích několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce

13. března 2024  13:48

Nápojářská skupina Kofola po devíti letech sáhla k úpravě loga. Ikonický lísteček lékořice na svých...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Cena elektřiny bude příští rok nižší než letos, říká analytik Matoušek

19. března 2024

Premium Dobrá zpráva: v příštím roce bude celková cena elektřiny nižší než v tomto roce. Ta méně dobrá zní,...

Irové svolili k nemyslitelnému. Na trh začali dodávat whiskey s příchutěmi

19. března 2024

Ochucené whisky vyrábějí palírny ve Spojených státech i Kanadě již několik desítek let a nejsou tak...

Musk přiznal užívání ketaminu. Je v zájmu investorů, abych pokračoval, tvrdí

18. března 2024  21:48

Miliardář Elon Musk v rozhovoru s bývalým moderátorem CNN Donem Lemonem přiznal, že užívá ketamin....

Přestaňte snít o konci ropy a plynu, prohlásil šéf saúdského těžebního obra

18. března 2024  20:29

Transformace energetického průmyslu selhává a svět by měl přestat snít o postupném odchodu od ropy...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...