Výrobce automobilových dílů Peguform Bohemia oznámil, že spolu s mezinárodní společností Exatec postaví v Česku továrnu na výrobu polykarbonátových skel pro automobily.
"V posledních deseti letech jsme výrazně investovali do nových technologií, je to jen přirozené pokračování v této strategii," uvedl v tiskové zprávě ředitel Peguformu Pavel Neumann.
Peguform přinese do českého automobilového byznysu další vzpruhu, jeho investice by mohla být bezmála čtvrtinou toho, co potřebuje Peugeot a Toyota na výstavbu automobilky v Kolíně.
Výši investice na výstavbu závodu se špičkovou technologií však nechtěl nikdo z vedení firmy komentovat.
Technologii, kterou Peguform jako první na světě použije, vyvinul Exatec - společný podnik Bayer MaterialScience a GEAdvanced Materials. Okna polykarbonu jsou čirá, nárazuvzdorná, lehká a dají se tvarovat na boční a zadní okna, ale také na panoramatická střešní okna aut.
Designéři mají proto změnou materiálu volnější ruce, plast otevírá novou éru v konstrukci aut. "Polykarbonáty se stávají největší alternativou skel aut budoucnosti," předpovídá šéf Exatecu Clemens Kaiser. Společnosti hodlají nabízet produkty z Česka automobilkám na celém světě.
Revoluční okna z Liberecka
Výstavbu závodu zahájí firmy letos. "Továrna vznikne na Liberecku. Výroba by se měla rozběhnout v roce 2007," řekl manažer společnosti Peguform Milan Šindelář.
Předchůdcem Peguformu Bohemia byl státní podnik Plastimat založený v roce 1946. Dnes má mezinárodní kapitál a závody v Liberci, Libáni a Nymburce, zaměstnává na 1800 lidí a loni dosáhl obratu kolem pěti a půl miliardy korun. S novou továrnou a špičkovou technologií má v plánu zvýšit obrat během pěti let o polovinu.
O přesné lokalitě, kde bude závod stát, ještě není rozhodnuto. Starostové mají velký zájem, zejména na chudém Frýdlantsku. "Firma Peguform potřebuje dvacet tisíc metrů čtverečních. Tak velký pozemek jí ale radnice v tomto časovém horizontu nabídnout nemůže," uvedl starosta Frýdlantu Jindřich Wurm.
"Doporučili jsme jim proto pozemky a louky, které patří jiné firmě," dodal. Ty jsou nevyužívané.
Společnost zatím nechtěla o novém projektu příliš hovořit. "To je předčasná otázka," reagoval personální ředitel Zdeněk Netřebský na dotaz, zda dá závod práci dvěma stovkám lidí na Frýdlantsku. Investiční ředitel Luboš Kos připustil, že je to jedna z vytipovaných lokalit.
Společnost dodává do aut přístrojové desky, lakované nárazníky a dveřní výplně či mřížky chladičů. Největšími odběrateli jsou výrobci Škoda, Audi, Volkswagen, Opel, Suzuki a PSA/Toyota.
Peguform se řadí mezi největší české výrobce dílů pro automobilový průmysl, který v Česku už zaměstnává zhruba 120 tisíc lidí. Podle Sdružení automobilového průmyslu v zemi působí na tři sta výrobců dílů, nejvíce ve Středočeském, Libereckém a Zlínském kraji.