Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Češi pijí méně, ale výstav tuzemských pivovarů stoupá. Díky exportu

  10:59aktualizováno  10:59
Pro výrobce piva se situace v tuzemských hospodách nelepší. Vypijí se tam jen čtyři z deseti půllitrů. Český pivní trh loni mírně klesl, díky rostoucímu exportu ale pivovary v zemi celkově uvařily o 88 milionů půllitrů pěnivého moku více než v roce 2013.
V Česku se loni opět uvařilo víc piva než o rok dříve. Ilustrační foto

V Česku se loni opět uvařilo víc piva než o rok dříve. Ilustrační foto | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Tuzemským pivovarům k výrobní expanzi pomohl export, který rostl o 8 procent. Nejvýraznějším trendem byl loni pokles dovozových piv o 42 procent na 291 tisíc hektolitrů. Šéf Českého svazu pivovarů a sladoven ČSPS František Šámal si to vysvětluje tím, že Češi prozřeli a už tolik nesahají po laciných pivech v řetězcích, které navíc české spotřebitele matou. Některá piva se označují jako ležáky, ale podle tuzemských pravidel jsou například jen osmistupňová. Levná dovozová piva je v českých řetězcích možné sehnat i za šest nebo osm korun.

Z Polska, které je nejvýznamnějším importérem piv do ČR, klesl loni dovoz o 29 procent, z Maďarska o 69 procent a ze Slovenska dokonce o 84 procent.

Spotřeba piva na hlavu se loni nezměnila. Čech průměrně vypil 144 litrů piva. Už čtyři roky se číslo v podstatě moc nemění, v minulosti však bylo vyšší. Poslední prudký pokles spotřeby mělo na svědomí zvýšení spotřební daně, kvůli níž v roce 2010 průměr na hlavu klesl o deset litrů ze 153 v předešlém roce. Češi však stejně s velkým náskokem v této disciplíně vedou. Druhé ve spotřebě je Německo, kde na hlavu připadá 107 litrů vypitého piva, třetí je Rakousko s průměrem 106 litrů.

Celkovou výrobu v Česku zachránil export, díky kterému loni pivovary uvařily o 2,3 procenta více - celkem 19,65 milionu hektolitrů piva. „Pivovary si uvědomily, že když v tuzemsku nebude stoupat spotřeba na hlavu, musí se jinam,“ říká Šámal. Exportéři se více zaměřili i trhy mimo EU. Daří se hlavně ležákům, které tvoří tři čtvrtiny exportu. Nejvíce poskočil vývoz na Slovensko, který stoupl o více než pětinu. Ze zemí mimo EU v podílu vede Rusko, kam ale vývoz klesl.

Podle Šámala se postupně mění životní styl a preference českých spotřebitelů. „Díky tomu dlouhodobě roste spotřeba ležáků a v posledních letech i speciálů a pivních mixů,“ poznamenal.

Celková spotřeba piva včetně jeho nealkoholické varianty dosáhla v Česku 16,29 milionu hektolitrů. Meziročně klesla o 0,2 procenta. Takto mírný pokles se ale prakticky nepodepsal na statistice přepočtené „na hlavu“.

Produkce piva v ČR v roce 2014
RokVýstav ExportDovoz do ČR (tis. hl)Spotřeba v ČR Spotřeba na hlavu (l)
201419,65 3,6529116,29 144
2013 19,21 3,3949916,31 144
Rozdíl+ 2,3 %+ 8 %- 42 %- 0,2 %0 %
Zdroj: Český svaz pivovarů a sladoven. Údaje jsou v milionech hektolitrů, s výjimkou dovozu a spotřeby na hlavu.

Prodej piva v restauracích loni stagnoval na 41 procentech celkového prodeje. Ještě v roce 2009 představovalo pivo vypité v restauračních zařízeních nadpoloviční většinu domácí spotřeby, od té doby tento podíl postupně klesá ve prospěch baleného piva prodaného v maloobchodě.

Pokračoval také boom minipivovarů. Jejich počet se zvýšil než o čtvrtinu na zhruba 280 v březnu 2015. Podle prezidenta Českomoravského svaz minipivovarů Jana Šuráně celková produkce nejmenších pivovarů loni vzrostla o 30 procent. Přestože je jich asi šestkrát více než velkých pivovarů, jejich podíl na výrobě piva v Česku je odhadován zhruba na jedno procento.

Autoři: ,


Témata: Pivo, pivovar




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.