Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


V Česku vznikl první košer hotel, má i vlastní synagogu

  10:43aktualizováno  10:43
Viliam Sivek, majitel české hotelové sítě EuroAgentur Hotels & Travel, bojuje s nižšími výnosy v branži po svém. Na počátku listopadu otevřel v pražské Žitné ulici první košer hotel v Česku. Další specializované hotely by měly začít fungovat příští rok.

EuroAgentur se snaží úzce spolupracovat s Židovskou obcí v Praze a získat od ní určitý neoficiální certifikát kvality. Ilustrační foto | foto: Josef Vostárek, MF DNES

Na Lipně Sivek plánuje rozjet hotel, kde by mohli rodiče na několik hodin denně svěřit své děti do péče profesionálů, a v Hradci Králové zvažuje speciální pobyty pro páry v problémech. "Byly by to několikadenní pobyty pro lidi, kteří chtějí společně řešit neshody ve svém vztahu. Třeba i za účasti psychologa,“ upřesnil Sivek pro MF DNES.

Zlepšování služeb a vymýšlení nových lákadel pro hosty se samozřejmě děje ve jménu boje s krizí, která hotelový obor tvrdě zasáhla.

Sivkův hotelový řetězec, jenž čítá 46 vlastních či pronajatých hotelů po celém Česku i na Slovensku, se stejně jako konkurence potýká s propadem tržeb. Podle Sivka je letos situace nejvážnější, jakou kdy v oboru zažil.

Jak se daří Sivkovi

Síť hotelů společnosti EuroAgentur Hotels & Travel tvoří 46 vlastních či pronajatých hotelů. Firma nyní otevřela v Praze košer hotel, v plánu má také ubytovací zařízení pro rozhádané páry nebo hotel nabízející hlídání dětí.

"V Praze se nám meziročně daří držet stejnou obsazenost, ovšem ceny jsou o dvacet až třicet procent níže,“ říká muž číslo dvě a výkonný ředitel firmy EuroAgentur Josef Bára. Naopak v mimopražských regionech podle Báry ceny kvůli menší konkurenci nespadly, ale snížila se obsazenost hotelů.

Specialita rovná se vyšší cena a více hostů

Firma se proto snaží cílit na určité skupiny hostů a vymýšlet nadstavby pro běžné ubytování. "Ve hře bylo i otevření hotelu pro gaye. Když jsme se však s jejich komunitou blíže seznámili, zjistili jsme, že by o něco takového asi neměli zájem,“ zmiňuje další z nápadů Bára.

Naopak projekt prvního košer hotelu v Česku dostal zelenou.

Čtyřměsíční příprava na předělání běžného hotelu na "kosher friendly“ zahrnovala kompletní výměnu kuchyně včetně příborů a nádobí, angažování francouzského rabína, jenž v hotelu stále bydlí a na košer provoz dohlíží, i částečnou rekonstrukci pokojů.

Výsledkem těchto nákladů je možnost zvýšit zhruba dvojnásobně ceny oproti běžnému pražskému ubytování. Čtyřhvězdičkový DownTown košer hotel teď za dvoulůžkový pokoj a noc může účtovat zhruba 120 eur.

EuroAgentur zatím spolupracuje s izraelskou cestovní kanceláří Maagalim Tour, která tak může nabízet pobyty v Praze i ortodoxním Židům. "Do budoucna se samozřejmě chceme obrátit také na turisty ze Spojených států a Ruska, kde je židovská komunita velmi rozsáhlá a samozřejmě bohatá,“ plánuje Bára.

Provozování košer hotelu má velká specifika.

Ortodoxní Židé mají například od pátečního setmění do sobotního západu slunce - tedy v době, kdy slaví šábes - zakázáno pracovat, dotýkat se elektrických přístrojů nebo je zapínat a vypínat.

V této době tedy musí hotel upustit od používání obvyklých elektronických karet místo klíčů od pokojů a přejít na klasické klíče nebo vyřadit z provozu elektrické fotobuňky na automatické rozsvěcování. I tento pohyb vedoucí k rozsvícení je totiž v době šábesu zakázaný.

Z košer hotelů se může stát síť

"Před otevřením bylo nutné vyčlenit jeden z prostorů také pro synagogu, která byla následně rituálně vysvěcena,“ vysvětluje provozní ředitelka hotelu Gabriela Wenischová.

Košer kuchyň, která včetně nádobí prošla také vysvěcením, je kapitola sama pro sebe a pracují v ní čtyři zahraniční specialisté.

Košer suroviny, které jsou u nás nedostatkové - hlavně maso - se obvykle dovážejí z Vídně a z Paříže.

EuroAgentur se snaží úzce spolupracovat s Židovskou obcí v Praze a získat od ní určitý neoficiální certifikát kvality. "Důvěra je nejzásadnější, košer kvalita musí být stoprocentně ohlídána,“ upozorňuje Bára.

Podle něj není vyloučeno, že pokud koncept v Praze uspěje, přemění EuroAgentur na košer i některé další hotely. "Nabízí se například spolupráce s naším nedalekým hotelem Sonata,“ dodává Bára. První vyhodnocení projektu by mělo být zhruba za půl roku.

Síť hotelů společnosti EuroAgentur Hotels & Travel tvoří 46 vlastních či pronajatých hotelů. Firma nyní otevřela v Praze košer hotel, v plánu má také ubytovací zařízení pro rozhádané páry nebo hotel nabízející hlídání dětí.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

(ilustrační snímek)
Tesco přestane ve Střední Evropě prodávat vejce z klecových chovů

Obchodní řetězec Tesco přestane do roku 2025 prodávat vejce z klecových chovů v zemích Střední Evropy. V Česku, Slovensku, Maďarsku a Polsku už bude řetězec...  celý článek

Obal kořenící směsi Kucharek je nápadně podobný obalu známější Podravky.
Podravka získá od polského plagiátu Kucharek 200 tisíc, rozhodl soud

Potravinářská společnost Podravka získala 200 tisíc korun jako zadostiučinění za nutnost domáhat se svých práv soudní cestou proti firmě Pěkný - Unimex z...  celý článek

Pepa.cz přišel o doménu. Uvnitř firmy vřou mocenské boje, nově slevový portál...
Majitelé válčí o slevový portál. Mluví o vyvádění milionů na bílého koně

Slevový portál Pepa s ročním obratem 300 milionů korun hasí vážné problémy. Kvůli neshodám s jedním z jednatelů přišel o doménu a tím i o značku. Spolumajitel...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.