EuroAgentur se snaží úzce spolupracovat s Židovskou obcí v Praze a získat od ní určitý neoficiální certifikát kvality. Ilustrační foto

EuroAgentur se snaží úzce spolupracovat s Židovskou obcí v Praze a získat od ní určitý neoficiální certifikát kvality. Ilustrační foto | foto: Josef Vostárek, MF DNES

V Česku vznikl první košer hotel, má i vlastní synagogu

  • 17
Viliam Sivek, majitel české hotelové sítě EuroAgentur Hotels & Travel, bojuje s nižšími výnosy v branži po svém. Na počátku listopadu otevřel v pražské Žitné ulici první košer hotel v Česku. Další specializované hotely by měly začít fungovat příští rok.

Na Lipně Sivek plánuje rozjet hotel, kde by mohli rodiče na několik hodin denně svěřit své děti do péče profesionálů, a v Hradci Králové zvažuje speciální pobyty pro páry v problémech. "Byly by to několikadenní pobyty pro lidi, kteří chtějí společně řešit neshody ve svém vztahu. Třeba i za účasti psychologa,“ upřesnil Sivek pro MF DNES.

Zlepšování služeb a vymýšlení nových lákadel pro hosty se samozřejmě děje ve jménu boje s krizí, která hotelový obor tvrdě zasáhla.

Sivkův hotelový řetězec, jenž čítá 46 vlastních či pronajatých hotelů po celém Česku i na Slovensku, se stejně jako konkurence potýká s propadem tržeb. Podle Sivka je letos situace nejvážnější, jakou kdy v oboru zažil.

Jak se daří Sivkovi

Síť hotelů společnosti EuroAgentur Hotels & Travel tvoří 46 vlastních či pronajatých hotelů. Firma nyní otevřela v Praze košer hotel, v plánu má také ubytovací zařízení pro rozhádané páry nebo hotel nabízející hlídání dětí.

"V Praze se nám meziročně daří držet stejnou obsazenost, ovšem ceny jsou o dvacet až třicet procent níže,“ říká muž číslo dvě a výkonný ředitel firmy EuroAgentur Josef Bára. Naopak v mimopražských regionech podle Báry ceny kvůli menší konkurenci nespadly, ale snížila se obsazenost hotelů.

Specialita rovná se vyšší cena a více hostů

Firma se proto snaží cílit na určité skupiny hostů a vymýšlet nadstavby pro běžné ubytování. "Ve hře bylo i otevření hotelu pro gaye. Když jsme se však s jejich komunitou blíže seznámili, zjistili jsme, že by o něco takového asi neměli zájem,“ zmiňuje další z nápadů Bára.

Naopak projekt prvního košer hotelu v Česku dostal zelenou.

Čtyřměsíční příprava na předělání běžného hotelu na "kosher friendly“ zahrnovala kompletní výměnu kuchyně včetně příborů a nádobí, angažování francouzského rabína, jenž v hotelu stále bydlí a na košer provoz dohlíží, i částečnou rekonstrukci pokojů.

Výsledkem těchto nákladů je možnost zvýšit zhruba dvojnásobně ceny oproti běžnému pražskému ubytování. Čtyřhvězdičkový DownTown košer hotel teď za dvoulůžkový pokoj a noc může účtovat zhruba 120 eur.

EuroAgentur zatím spolupracuje s izraelskou cestovní kanceláří Maagalim Tour, která tak může nabízet pobyty v Praze i ortodoxním Židům. "Do budoucna se samozřejmě chceme obrátit také na turisty ze Spojených států a Ruska, kde je židovská komunita velmi rozsáhlá a samozřejmě bohatá,“ plánuje Bára.

Provozování košer hotelu má velká specifika.

Ortodoxní Židé mají například od pátečního setmění do sobotního západu slunce - tedy v době, kdy slaví šábes - zakázáno pracovat, dotýkat se elektrických přístrojů nebo je zapínat a vypínat.

V této době tedy musí hotel upustit od používání obvyklých elektronických karet místo klíčů od pokojů a přejít na klasické klíče nebo vyřadit z provozu elektrické fotobuňky na automatické rozsvěcování. I tento pohyb vedoucí k rozsvícení je totiž v době šábesu zakázaný.

Z košer hotelů se může stát síť

"Před otevřením bylo nutné vyčlenit jeden z prostorů také pro synagogu, která byla následně rituálně vysvěcena,“ vysvětluje provozní ředitelka hotelu Gabriela Wenischová.

Košer kuchyň, která včetně nádobí prošla také vysvěcením, je kapitola sama pro sebe a pracují v ní čtyři zahraniční specialisté.

Košer suroviny, které jsou u nás nedostatkové - hlavně maso - se obvykle dovážejí z Vídně a z Paříže.

EuroAgentur se snaží úzce spolupracovat s Židovskou obcí v Praze a získat od ní určitý neoficiální certifikát kvality. "Důvěra je nejzásadnější, košer kvalita musí být stoprocentně ohlídána,“ upozorňuje Bára.

Podle něj není vyloučeno, že pokud koncept v Praze uspěje, přemění EuroAgentur na košer i některé další hotely. "Nabízí se například spolupráce s naším nedalekým hotelem Sonata,“ dodává Bára. První vyhodnocení projektu by mělo být zhruba za půl roku.

Síť hotelů společnosti EuroAgentur Hotels & Travel tvoří 46 vlastních či pronajatých hotelů. Firma nyní otevřela v Praze košer hotel, v plánu má také ubytovací zařízení pro rozhádané páry nebo hotel nabízející hlídání dětí.