Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Firmy mohou obejít banky i burzu. Podíly lze směnit za peníze on-line

  • 0
Menším českým firmám přibývá příležitostí, jak jednoduše získat hotovost výměnou za podíly. V Česku totiž začal fungovat první crowdfundingový projekt Fundlift. Na zdejší trh se chystá i slovenská platforma Crowdberry a o menší firmy se chce poprat s novou podobu trhu Start i pražská burza.

Firma Rohlik.cz se snaží prorazit na českém trhu s rozvozem potravin. Na to potřebuje hodně peněz, které se jen tak nevrátí. Jenže banky se vůči mladým firmám chovají více než obezřetně, a tak se noví podnikatelé musí obrátit jinam. To teď také udělal zakladatel a šéf Rohliku.cz Tomáš Čupr.

Jak tomu říkat?

Na serveru TechCrunch nedávno vyšel komentář Ryana Caldbecka nadepsaný titulkem Equity crowdfunding is dead (Equity crowdfunding je mrtvý).

Autor v něm ale neříká, že tento způsob financování je mrtvý, ale spíše rozebírá, že na něj příliš nesedí ono označení „crowdfunding“.

A to ze stejného důvodu, z jakého se v USA již téměř nepoužívá sousloví P2P lending, ale spíše lending marketplace. Jde totiž o to, že na jedné straně často stojí instituce a nikoli „pouze člověk“.

To samé se stalo i equity crowdfundingu - často přes něj investují menší venture kapitálové fondy či andělští investoři - a tudíž by se této činnosti mělo říkat spíše marketplace investing.

Jistá nestálost v názvosloví je vidět i na tuzemském trhu. Fundlift sám sebe nazývá investment-crowdfundingovou platformou a Crowdberry (ačkoli má v názvu slovo „crowd“, tedy „dav“) se zove equity investiční platformou.

Tento týden spouští kampaň na serveru Fundlift, ve které se obrátí s žádostí o financování na „dav“.

K penězům, které už dříve firma získala od svých investorů, tak chce touto cestou vybrat dalších patnáct milionů korun. Pokud bude zájem, tak i víc. Proč to dělá a neobrátí se „bezpečně“ opět na stávající spolupodílníky firmy?

„Vidíme v tom pěknou možnost pro naše zákazníky, aby nám pomohli v expanzi a potom se podíleli na našem úspěchu,“ vysvětluje Čupr, který hodlá peníze použít na modernizaci distribučních center a rozšíření do dalších měst.

Tento způsob financování se označuje jako equity crowdfunding nebo marketplace investing. Jde o službu vyplňující prostor mezi klasickým crowdfundingem a tzv. venture kapitálem.

Způsob získávání prostředků potom připomíná takzvaný crowdfunding, neboli internetové „sbírky“ (více jsme psali zde). Pro žadatele o investici má zpravidla celá akce podobný efekt jako vstup na burzu – vymění podíly ve své firmě za hotovost.

Pozdní, ale úspěšný start české platformy

Zmíněný Fundlift vlastní napůl skupiny Rockaway Capital a Roklen Fin a fungovat začal koncem května. Čuprův Rohlik.cz se stane v pořadí třetím projektem, který se bude o investici ucházet.

„Zatím jsme velmi spokojeni, předčilo to naše očekávání,“ hodnotí šéfka projektu Andrea Lauren. Na mysli má hlavně to, že obě kampaně z první várky – jak síť restaurací Burrito Loco, tak energetický projekt EnLog – si našly investory během jednoho týdne.

Šéfka Fundliftu Andrea Lauren

Původně se měl Fundlift rozběhnout už loni na jaře, ale rok trvalo uvést anglosaský nápad do souladu s českou regulací (poprvé jsme o chystaném rozjezdu psali zde). Podle Lauren bylo například těžké zajistit, aby mohly své podíly obchodovat i společnosti s ručením omezeným.

Nakonec to ošetřili tím, že firmy v kampaních prodávají dva druhy cenných papírů. Tím prvním jsou tzv. minibondy. Tedy obdoba dluhopisů, která láká na konkrétně určený kupon splatný v konkrétní době. Takto se financovalo Burrito Loco a stejnou cestou se vydá i Rohlik.cz.

Druhou možností jsou potom konvertibilní certifikáty, tedy cenné papíry, které jsou v definovaných okamžicích převoditelné na podíly ve firmě. Jde zejména o momenty, kdy do firmy vstupuje nový investor a vyplatí ty předešlé, když jde firma na burzu nebo ji celou přebírá strategický investor.

Veškeré transakce potom zajišťuje právě Roklen, coby obchodník s cennými papíry licencovaný Českou národní bankou.

Investice patří mezi nejriskantnější

Předpoklad, na kterém staví celý tzv. venture, neboli rizikový kapitál, je ten, že hodnota rostoucí stoupá, a tak v každém dalším kole financování mají předešlí investoři možnost zhodnotit a zároveň zpeněžit svůj podíl.

V mladém odvětví je o úspěšné příběhy zatím poměrně nouze. Ale najdou se. Velká britská platforma Crowdcube zněkolikanásobila vklady třiašedesáti investorům, kteří se v roce 2013 složili na sto tisíc liber pro firmu E Car Club. Ta se zabývá sdílením aut a investory potěšila v létě 2015, kdy ji koupil Europcar.

Podobný osud by mohl podle Andrey Lauren relativně brzy potkat i zmíněný EnLog. Devět set tisíc korun z požadovaného milionu totiž investoval fond Uptown Michala Pavla.

Ten si podle Lauren padl se zakladateli do oka a vypadá to, že by v budoucnu mohl chtít svůj podíl navýšit. A právě to by mohla být příležitost pro třicítku drobných investorů, která se složila během fundliftové kampaně na zbylých sto tisíc.

Jak už napovídá název „rizikový kapitál“, rozhodně v této branži nejde o investice se zaručeným výnosem. Vždy zde hrozí, že firmám se nebude dařit, jejich hodnota bude klesat, či dokonce zkrachují. To se ostatně stává i na burze, své o tom vědí třeba akcionáři NWR (o stažení firmy z burzy čtěte více zde) nebo Kit Digital (o jejím konci si můžete přečíst zde).

U mladých firem je pravděpodobnost, že neprorazí, ještě mnohem větší. Právě proto profesionální venture kapitálové fondy rozdělují své portfolio s předpokladem, že jedna trefená pecka uhradí náklady na několik dalších investic, které nevyšly.

Na český trh míří i Slováci

V prodávání podílů přes internet má zatím Fundlift v Česku výsadní pozici. Konkurence ale existuje a byla tu dokonce dříve: Možnost nabídnout přispěvatelům coby odměnu firemní podíly, zná od loňska i crowdfundingová platforma Penězdroj.

Na ní dosud proběhly dvě kampaně - v první vybrala výměnou za 15% podíl peníze samotná mateřská společnost Penězdroje Fundhall. Druhá úspěchem neskončila. Zatím tedy Penězdroj nemá zkušenost s úspěšně profinancovanou „vnější“ equity crowdfundingovou kampaní.

Na Slovensku potom funguje několik měsíců platforma Crowdberry, která stejně jako Fundlift zprostředkovala dvě investice a dvěma dalším – včetně mobilního ekologického domu Ecocapsule (více o nápadu jsme psali zde), který si říká o 1,5 milionu eur – momentálně běží kampaň. Zároveň má už platforma za sebou i dva případy, kdy se investoři během kampaně na potřebnou částku nesložili.

Od podzimu by podle zakladatele Crowdberry Patrika Horného mohla začít platforma fungovat i v Česku. Oproti Fundliftu se v lecčem liší. „Cílíme na movitější investory,“ vysvětluje Horný. Zatímco na Fundliftu se dá investovat už od pětistovky, Crowdberry začíná na hranici čtvrt milionu korun.

Slováci také pracují zejména s komunitou klientů korporátního bankovnictví tamní Tatra banky. Právě nalezení podobného partnera v Česku je tím, co zatím brání rozšíření na Západ. I transakce probíhá trochu jinak: předchází jí prověřování ve formě due diligence a ve finále dochází za asistence zástupců platformy k přepisu zakladatelských smluv, kde se zohlední nově nabyté podíly.

Crowdberry si i proto bere od žádající firmy osm procent z dohozené investice, zatímco Fundlift jenom pět.

O menší firmy chce zabojovat i pražská burza

Do boje o financování středních firem se chce přihlásit i pražská burza. Na podzim by ráda restartovala trh Start. „Nový trh má ambici zaplnit mezeru mezi equity crowdfundingem, kde je limit milion eur, a nejmenšími emisemi na regulovaném trhu,“ vysvětluje mluvčí pražské burzy Jiří Kovařík.

„Startové“ emise by měly mít prospekt, podobně jako ty, jež se obchodují na velké burze. Cena podílu by se nestanovovala dopředu (jak je to u equity crowdfundingu běžné), ale určil by ji „po burzovsku“ trh na základě nabídky a poptávky.

Rozdílem bude také existence sekundárního trhu, na němž by se mělo – vzhledem k předpokládané nízké likviditě – obchodovat v několika předem určených dnech v roce. Co se finančního profilu investorů týče, míří nový Start ještě výš než slovenský Crowdberry – kdo bude chtít do klubu vstoupit, musí si připravit aspoň milion korun.