Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Reuters

V českých obchodech se krade nejvíce v EU. Zmizelo zboží za 10 miliard

  • 158
Drobné zboží, které zmizí v nákupních taškách, podvody zaměstnanců okrádajících svého chlebodárce nebo rovnou organizované zločiny ve firmách. V Česku se zlodějskému řemeslu výborně daří. Z obchodů za rok zmizelo téměř 10 miliard, což je v poměru k tržbám nejvíce v Evropské unii.

Krádeže ve firmách v posledních dvanácti měsících celosvětově narostly a Česká republika drží nechtěné přední příčky. Ve srovnání k tržbám zmizelo zboží v hodnotě 1,53 procenta, po Indii, Rusku, Thajsku, Brazílii a dalších zemích je tak ČR na dvanácté příčce v žebříčku světových zemí. Meziroční nárůst zlodějiny vzhledem k tržbám je pak bezkonkurenčně nejvyšší na světě (9,3 %).

Informovala o tom studie firmy Centre For Retail Research. Z dokumentu vyplývá, že hodnota ukradeného zboží nebo služeb napřesrok globálně vzrostla o téměř sedm procent na 119 miliard dolarů (2,1 bilionu korun). Průměrně je to 1,45 % objemu firemních tržeb.

Největší podíl na krádežích mají přitom drobná odcizení zákazníků přímo v prodejnách nebo firmách. V nákupních taškách zmizely předměty za 926 miliard korun (40 %). Zaměstnanci své firmy připravily o 750 miliard korun. Zbývající zboží se ztratilo kvůli "interním chybám" (350 miliard), zhruba 120 miliard připadá i na dodavatele.

Nejvíce se krade alkohol a parfémy

Mezi interní chyby patří například díry v účetnictví, špatné stanovení cen nebo administrativní pochybení. Nejvíce se v obchodech podle průzkumu ztrácí alkohol, kosmetika, menší elektronika, značkové oděvy, DVD, počítačové hry a sladkosti.

Nejvíce se ve srovnání k tržbám kradlo v Indii (2,38 %), nejméně na Tchaj-wanu (0,91 procenta). Před Českou republikou je v objemu krádeží 11 zemí: Indie, Rusko, Maroko, Jihoafrická republika, Brazílie, Mexiko, Thajsko, Turecko, Malajsie, USA a Argentina. V objemu peněz jasně vedou Spojené státy, kde se ztratilo zboží za 41,7 miliardy USD.

"Ze statistik (krádeží zboží v prodejnách) vyplývá, že celková čísla se v podstatě nemění a v jednotlivých letech se liší pouze v jednotkách procent," řekla ČTK Simona Caidlerová ze společnosti Ahold, která v Česku provozuje supermarkety a hypermarkety Albert.