Chytré technologie nejsou hračka ani cíl. Je to prostředek, říká expert - iDNES.cz
Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Chytré technologie nejsou hračka ani cíl. Je to prostředek, říká expert

  15:11
Menší počet kilometrů najetých auty i hromadnou dopravou, snížení znečištění vzduchu i výdajů za energie a zajištění potřebných informací lidem v reálném čase. To jsou jen některé z výhod koncepčního zavádění moderních technologií, jež mají být základem „chytrého města“, tedy Smart City. Některé z nich už začínají pomalu pronikat i do Česka. A s jejich zaváděním pomáhá i konzultant Jakub Slavík.

Ve městech s koncepcí smart city bude za dvacet let dostatek zeleně, bude tam efektivně fungovat hromadná doprava, i ta individuální. | foto: Profimedia.cz

Českými městy poslední dobou čím dál častěji zní, že chtějí být chytrá. Co termín Smart City znamená?
Je to strategický koncept, který za pomoci moderních technologií pomáhá zlepšovat život ve městě a tím i jeho hospodářskou prosperitu. Chytré technologie však nejsou samospasitelné, není to hračka ani cíl. Jsou prostředkem. Tomuto konceptu potom dávají podobu konkrétní projekty podle toho, jaké potřeby město má.

Jakub Slavík

Narodil se v roce 1963. Vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze. Podílel se na zpracování „chytrých“ koncepcí nebo testování
elektromobility v několika českých městech. Se svou ženou Pavlou provozuje portál Pro-Elektrotechniky.cz. Na letošním veletrhu Ampér pořádal konferenci Smart City v praxi, kterou navštívilo přes dvě stě zástupců měst a firem.

Nefunguje to nyní spíš obráceně? Že do měst trochu náhodně pronikají jednotlivé chytré aplikace? Někde testují chytré koše, jinde chytré energetické sítě...
Máte pravdu. Dnes máme řadu chytrých technologií, které by na celém konceptu mohly existovat nezávisle. Ten systém ale pomáhá, aby si nekonkurovaly v boji o omezené zdroje, které město má, a aby se doplňovaly.

Zkusme se přenést třeba do roku 2036. Jak poznám, že někdo před dvaceti lety zpracovával koncepci chytrého města?
Ve městě bude dostatek zeleně, bude tam efektivně fungovat hromadná doprava. I ta individuální. Nebudete objíždět blok jako idiot při hledání místa k parkování. Celé to nebude stát hromadu peněz a ani účty za energie nebudou horentní. A co je důležité, město nebude rozhodovat o vás bez vás. Vtáhne vás do děje. To bude možná to rozhodující, podle čeho se pozná, že je město chytré, či hloupé. Samotné chytré technologie se prosadí tak či tak, ale rozhodující bude, zda budou polidštěné, nebo odlidštěné.

Jak se poznají ty polidštěné?
Jde o to, aby data byla otevřená. Existuje například evropský projekt iCity, kam patří města jako Janov, Londýn, Boloňa a Barcelona. Ta mají jednotnou platformu na otevřená data a povzbuzují malé vývojářské firmy, ať vyvinou co nejlepší aplikace. Koncept otevřených dat se samozřejmě realizuje i jinde.

Zpět k aktuálním chytrým řešením. Jaké konkrétní případy v Česku byste vypíchl?
Krásným příkladem je region Vrchlabí, který se už před lety zapojil do evropského projektu chytrých sítí a ČEZ tam zkoušel energetické sítě doplněné informačními technologiemi, tak aby v reálném čase mezi místem výroby a spotřeby obousměrně směřoval nejen proud, ale i informace o jeho spotřebě. Ten projekt potom zapadl do strategie krkonošského regionu a v plánu mají využití například pro chytré osvětlení.

Není právě Vrchlabí příkladem toho, že ne všechny testované technologie se uchytí?
Hlavním cílem bylo ověřit, zda tyto technologie fungují a do jaké míry jsou ekonomické. Ukázalo se, že technicky to funguje, ne vždy je to však ekonomické. Pokud vím, okamžitá úspora energie nebyla primárním cílem. Projekt také potvrdil, že spotřebitel uvažuje racionálně a nebude zelený jen z přesvědčení.

Jakub Slavík, expert na chytrá města

Jak se to konkrétně projevuje?
Ilustruje to jedna perlička ze života. Zaměstnanec energetického podniku si doma zřídil samostatnou zásuvku využívající pouze „levnou“ elektřinu v době mimo špičku. Když pak jeho manželka potřebovala prát během špičky, jednoduše připojila pračku k „drahé“ zásuvce prodlužovací šňůrou. Její argument byl prostý: Potřebuju vyprat prádlo teď. Rozdíl v ceně tarifu ve špičce a mimo ni nebyl tak velký, aby vyvážil cenu příležitosti v podobě nevyprané halenky nebo zatuchlého prádla čekajícího na levnější elektřinu.

Která další česká města mají v současnosti našlápnuto k tomu, aby se stala chytrými?
Nerad bych na někoho zapomněl. Zmíním Písek, vím, že na tom pracují Brno, Pardubice nebo Ostrava.

Co konkrétního z jejich projektů by se mělo šířit do dalších měst?
Kdybych měl kritickou infrastrukturu, u které bych chtěl, aby nikdy nezůstala bez proudu, uvažoval bych o nějakém ostrovním systému (tedy energetické soustavě, která není připojena k celostátní rozvodné síti – pozn. red.), podobném tomu ozkoušenému ve Vrchlabí. Také bych od energetické společnosti chtěl, aby při rekonstrukci sítě nainstalovala prvky chytrého řízení, které mohou zlepšit spolehlivost dodávek. A určitě bych se inspiroval, co se týče infrastruktury pro elektromobilitu.

V čem konkrétně mohou elektromobily zlepšit život ve městech?
Dnes není elektromobil auto na dlouhou jízdu na dálnici, ale právě do města. Městské prostředí je totiž nejohroženější – kumulují se tam emise pevných částic a dalších zdraví škodlivých emisí.

A není to vzhledem k momentálnímu způsobu produkce energie v Česku jen přenášení emisí z měst mimo ně, třeba do okolí uhelných elektráren?
Musíme pracovat s tím, co máme. Nemáme přímořské větry, horské řeky ani saharské slunce. Přibližně polovina energie se v Česku vytvoří v bezemisních zdrojích včetně jaderných. A i ty emisní jsou poměrně dobře odsířeny. Kdybychom to tedy převedli na národohospodářské škody, tak u elektromotorů jsou stále nižší než u spalovacího motoru, řádově o desítky procent.

Většina domácností ale potřebuje auto i mimo město. Mají tedy v této fázi jezdit s elektromotory jen vozy MHD či ty užitkové?
Jsme na začátku cesty. Bateriový elektrobus má své místo a rozvíjí se. Jde o perspektivní segment, po kterém je dnes poptávka. Spolupracujeme s dopravními podniky a víme, že to není slepá ulička. Elektrická užitková vozidla se již dnes osvědčují v řadě měst.

Jak moc se nyní liší náklady na jednotlivá řešení?
Dieselový autobus pořídíte za 5 až 8 milionů korun. Cena bateriového elektrobusu se pohybuje mezi deseti a patnácti miliony.

To je dvoj- až trojnásobek.
Bude ale mít o dvacet až třicet procent nižší náklady. To sice zatím zpravidla není dost na to, aby si na sebe vydělal, ale je to dost na to, aby stálo za to ho dotovat.

Jak jinak mohou ještě chytrá města zefektivnit dopravu? Mluví se hodně o práci s daty v reálném čase.
Každý palubní počítač ve voze dnes produkuje velké množství dat, která zůstanou nevyužitá. Pokud bychom jim dali jednotný formát a zařídili jejich sdílení, můžeme je využívat třeba k tomu, aby cestující přesně věděl, kdy mu přijede autobus, a aby dopravce věděl, kolik mu na zastávce čeká lidí.

Mobilní aplikace však už dnes ukazují, kde tramvaj momentálně je. Dá se třeba provoz tramvajové linky dál zefektivnit?
Jde o to, co se od toho očekává. Předpokládám, že další směr povede k autodiagnostice dopravních prostředků. Tam vidím prostor. Aby dopravce věděl, jak je která součástka opotřebovaná a jak si má nastavit údržbu.

K využívání dat potřebujete dostatečnou infrastrukturu přenosové sítě a musíte ošetřit nakládání s daty.
Sám vnímám největší ohrožení dat spíše po lidské než technické stránce. Kdysi jsem znal paní, která pracovala u správy dat v jedné zdravotní pojišťovně. Když jsme se bavili jen tak o jednom konkrétním pánovi, vesele řekla: „Já se vám na něj kouknu.“ Jeden malý kamínek v organizační struktuře má přístup k datům, která mohou být citlivá. V tom vidím větší bezpečnostní problém než v možnosti hackerských útoků.

Dosud jsme mluvili o hromadné dopravě vozidel. Co ale třeba chodci nebo cyklodoprava v chytrém městě?
Tady je vazba na zelenou infrastrukturu měst. Chceme-li, aby se lidé pohybovali pěšky, musíme jim vytvořit zelené koridory. To musí začít v rámci územních studií.

Zavádění chytrých řešení ve městech záleží nejspíš hlavně na penězích. Kde je vzít? Půjde primárně o dotace?
Záleží na povaze projektu a také toho, co se od něj očekává. Investiční dotace je možné poskytnout na hotový produkt, který je třeba vysoutěžit. Čili přicházejí v úvahu tam, kde existují hotové, vzájemně srovnatelné technologie od více než jednoho dodavatele. Potom tu jsou technologie, které se teprve zkoušejí a vyvíjejí, pro ty města slouží jako živé laboratoře. Takové projekty se financují z jiných zdrojů. Třeba i evropskou dotací – ale jiného typu – na výzkum, vývoj a inovace. Část peněz dává průmysl, který je vyvíjí, a část třeba EU.

Délka životního cyklu informačních technologií, dopravních prostředků a samotné infrastruktury se velmi liší. A do toho přichází politici, kteří jsou v čele měst čtyři roky, někdy i méně. Jak to sladit?
Ne vše závisí jen na politicích. Ti rozhodují, jestli do konkrétního projektu jít, či nejít, na základě očekávaných přínosů, které je třeba důkladně propočítat. Jakmile se rozhodne o jeho realizaci, už si začne žít svým životem daným harmonogramem, jehož dodržování zpravidla hlídají dotující instituce.

Kde už lze říci, že se některá aplikace pro chytrá města stihla prověřit?
Po Vídni jezdí elektrobusy od roku 2012. Dohromady najezdí denně kolem tisíce kilometrů a ročně tím ušetří odhadem více než tunu škodlivých emisí v centru města. V Oslu si spočítali, že chytré aplikace pro hledání parkovacích míst ušetří každý den v pouhém jednom městském bloku dohromady asi padesát zbytečně najetých kilometrů s jejich výfukovými plyny, hlukem, rizikem nehod a frontami na křižovatkách. To za to přece stojí.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Teslu si kupte, ale nepočítejte s dotací, vzkázalo Toronto

Bezpečnost je ústředním bodem strategií proslavené automobilky. Za tu si lidé...

VIDEO Toronto přestává poskytovat finanční pobídky na nákup vozů taxi nebo automobilů pro sdílení jízdy...

BYD umožní nabít elektromobil tak rychle jako natankovat benzin

Součástí smrště novinek nejprodávanější čínské značky BYD, je její první čistě...

VIDEO Čínská společnost BYD představila novou platformu pro elektromobily, která podle jejího vyjádření...

Elektrické Suzuki Vitara dorazilo do Prahy, prošmejdili jsme ho

Suzuki e Vitara

Přímo pod žižkovskou televizní věží se v české premiéře představilo Suzuki e Vitara. Jak název...

Škoda plánuje velké propouštění kvůli elektrovozům, oznámil šéf značky

Předseda představenstva Škody Auto Klaus Zellmer na premiéře bateriového modelu...

VIDEO Škoda pokračuje v elektromobilizaci. Ale aby si zachovala ziskovost, se kterou je premiantem...

Škoda ukázala kus nového elektromobilu. Sedmimístný obr dorazí v roce 2026

Škoda ukázala první záběry finální podoby nového elektromobilu. Škoda Epiq se...

VIDEO V prezentaci hospodaření za rok 2024 ukázala Škoda první záběry finální podoby svého dalšího...

ANALÝZA: Čínská auta v Evropě paběrkují. Dá se čekat útok levnými benziňáky

Retromodel Wey Yuanmeng ve stylu 50. let vznik na bázi sesterského retro vozu...

VIDEO Čelní příčky žebříčku nejúspěšnějších čínských aut v Evropě nepřekvapí. Počet 44 značek s výrobou v...

Auta zdražují, budoucnost je v pronajímání, říká Čech v globálním autobyznysu

ilustrační snímek

Exkluzivně Jako jsme si zvykli na japonská nebo korejská auta a dnes se na ně nekoukáme, jako by k nám dojela...

Rozstřel: Martin Sedlák - Include | (1:09) | video: iDNES.tv

České patenty mohou vrátit výrobu baterií a solárů do Evropy, říká expert

Nejčtenější

Host v restauraci našel v jídle krysu, druhý švába. Řetězec narychlo uzavírá provozy

Jeden z největších japonských řetězců restaurací Sukiya uzavřel téměř všech svých bezmála 2000 podniků, kde proběhne důkladný několikadenní úklid. Přiměly ho k tomu dva případy, kdy hosté našli v...

Trump je vyřadil z provozu. Pro americké značky jsou cla vůči Vietnamu smrtelná

Vietnam se v uplynulých letech stal klíčovým hráčem výroby místo Číny, která čelila přísnějším celním tarifům ze strany Spojených států. Nyní se však ani tato asijská země nevyhne novým tarifům....

Trump zavádí reciproční cla pro celý svět, dovoz z Evropy se prodraží o 20 procent

Americký prezident Donald Trump zavádí reciproční cla na země „celého světa“. Zdůvodnil to potřebou nakopnout domácí průmysl a posílit vnitřní trh ve Spojených státech. Dovoz z Evropské unie se...

Koupil si jízdenku, aby dostal kafe a zmrzlinu zdarma. Od Čechů dostal vynadáno

Kde leží hranice mezi maximálním využitím nabízených služeb za minimum peněz a kde už začíná jejich zneužití? Diskusi na toto téma rozvířil příspěvek na sociálních sítích. Mladý muž v něm popisuje,...

Vincentka: Jak se stal tradiční nápoj moderním trendem

{LABEL}

Vincentka už není produktem, po kterém sáhneme pouze při nemoci.

Generátor čísel, hausnumera. Ekonomové kroutí hlavou nad Trumpovým výpočtem

Když Donald Trump ve středu představoval rozsáhlý balíček recipročních cel vůči celé řadě zemí, oháněl se tajemnou tabulkou. Nejprve nebylo příliš jasné, jak administrativa amerického prezidenta k...

Výrobci koňaku kvůli americkým clům bojují o přežití. Trump hrozí i vinařům

Na francouzské producenty koňaku dopadla cla vyhlášená Donaldem Trumpem obzvlášť tvrdě. Americký trh je pro ně klíčový a dvacetiprocentní celní sazba vyhlášená na všechno evropské zboží jejich byznys...

8. dubna 2025

Češi stále vzdorují nástupu online tržišť. E-shopy se na ně také nehrnou

Premium

V západní Evropě a dalších zemích dominují v internetových prodejích online tržiště, v Česku si ale stále silnou pozici drží samostatné e-shopy. Podíl tržišť na českém trhu e-commerce činí přibližně...

8. dubna 2025

Trump hrozí Číně cly 50 procent. EU chce prodat energie, vadí mu, že málo nakupuje

Spojené státy uvalí na dovoz z Číny dodatečné clo ve výši 50 procent, pokud Peking nezruší odvetná opatření vůči americkým clům, sdělil americký prezident Donald Trump. USA s Čínou přeruší rozhovory...

7. dubna 2025  17:45,  aktualizováno  22:54

Trh s ojetými teslami kvete. Přibývá zákazníků, kteří si novou nemohou dovolit

Trh s ojetými vozy značky Tesla ve Spojených státech vzkvétá. Poté, co šéf automobilky Elon Musk nastoupil do Trumpovy vlády, začalo mnoho majitelů těchto vozů po celé zemi prodávat svá vozidla jako...

7. dubna 2025

Akciové trhy reagují na Trumpova cla. Prudce se propadly v Asii i v Evropě

Evropské akcie v pondělí pokračovaly v poklesu v reakci na rozsáhlá cla na dovoz do Spojených států, jež minulý týden oznámil americký prezident Donald Trump. Panevropský akciový index STOXX Europe...

7. dubna 2025  9:24,  aktualizováno  19:27

Disneyho Sněhurka má větší emise než Rychle a zběsile, odhalila analýza

Podle právě zveřejněných dokumentů společnosti Disney vzniklo při natáčení nejnovější Sněhurky více emisí skleníkových plynů než při natáčení posledního filmu Rychle a zběsile. Ten přitom stojí na...

7. dubna 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Celní válka dusí americké akcie. Obchodování zahájily prudkým poklesem

Akcie ve Spojených státech zahájily obchodování prudkým poklesem. Hlavní akciové indexy se pohybují nejníže za poslední rok. Investoři dál reagují na obchodní spory a dění kolem amerických cel a...

7. dubna 2025  16:17,  aktualizováno  16:26

KOMENTÁŘ: Trump geniálně míří na zrušení daně z příjmu, myslí si Okamura

Údajnou celní válku začal Donald Trump ohlášením recipročních cel na Kanadu a Mexiko. Následovala Čína a dnes je to už balíček 180 zemí. Mezitím už se Trump se sousedy dohodl a žádná celní revoluce...

7. dubna 2025  15:43

Sedící zajíček místo velikonočního? řeší zákazníci. Řetězec označení hájí

Německé diskonty Aldi a Lidl začaly ve svých svátečních nabídkách označovat čokoládové velikonoční zajíčky ve svém sortimentu jako sedící zajíčky, a ne jako velikonoční. Změny si povšimli někteří...

7. dubna 2025  14:12

Čtenář Petr vyhrál 10 tisíc v Megahře: Body klikala žena, auto by se nám hodilo

Jarní soutěž Megahra o auto na portálech iDNES.cz a Lidovky.cz má druhého týdenního vítěze. Stal se jím čtenář Petr Stavárek z Frenštátu pod Radhoštěm. „Soutěžit budeme i dál o hlavní výhru. Auto by...

7. dubna 2025

Penze se vyplácejí v nových termínech, změna se týká milionu důchodců

Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) změnila od dubna termíny výplaty starobních, invalidních a pozůstalostních penzí dvěma pětinám důchodců a důchodkyň. Týká se to celkem 1,17 milionu lidí....

7. dubna 2025  13:50

Hrozící globální recese táhne dolů i kryptoměny. Propadá se bitcoin i ethereum

Na cla Donalda Trumpa reagují i kryptoměny. Cena bitcoinu se v pondělí ráno po několika týdnech popadla pod hranici 75 tisíc amerických dolarů, což je asi 1,7 milionů korun. Nedaří se ale ani dalším...

7. dubna 2025  12:02