Přesný termín však nechtěl uvést s tím, že rozhodnutí o výrobě škodovek v Číně padlo na ústředí teprve před třemi týdny.
Škoda bude montovat svůj nový model v jedné ze dvou čínských továren koncernu Volkswagen. Jít by mělo o novou octavii.
Kolik vozů chce automobilka v nejlidnatější zemi světa vyrobit, však zatím nechce prozradit. Podle vyjádření šéfa VW Bernda Pischetsriedera pro deník Financial Times se uvažuje o výrobě škodovek s logem Volkswagen.
Značka Volkswagen loni v Číně prodala téměř 700 tisíc automobilů a octavia přibude k přibližně desítce vyráběných typů. Produkce octavií by tak mohla dosáhnout až desítek tisíc vozů. "Vytváříme prodejní a servisní síť, která bude exkluzivně zastupovat značku Škoda. Dnes máme 28 dealerů po celé Číně," dodal Fiala.
Mladoboleslavská automobilka loni na čínský trh dovezla 2100 aut. Počet je omezen kvótami, které stanovuje pekingská administrativa. V Číně se loni prodalo na dva miliony aut a pouze 100 tisíc jich bylo z dovozu. Vláda už oznámila, že kvóty příští rok zruší, aby vyhověla požadavkům Světové obchodní organizace.
Čeští manažeři jsou však k úplnému uvolnění trhu skeptičtí. "Kvóty mají být sice odbourané," říká Petr Beneda, který se v Mladé Boleslavi stará o trh jihovýchodní Asie, "ale úplné otevření by mohlo mít vážné následky pro místní trh. Čeká se, že restriktivní politika bude v nějaké formě pokračovat."
S místními technickými požadavky má Škoda už zkušenosti, takže podle Fialy pro automobilku nebudou představovat vážný problém. Škodovky se v Číně prodávají s motorem upraveným pro místní, méně kvalitní palivo, kvůli zdejším špatným silnicím mají také zvýšený podvozek. Podmínkou pro prodej aut v Číně je navíc klimatizace.
Obrovský růst zažil automobilový trh v Číně v posledních dvou letech. Týkal se hlavně menších a levnějších aut, Škoda se však zaměřuje na ty dražší a luxusnější. Stará verze octavie se v Číně prodává zhruba za 270 tisíc yuanů, což odpovídá 810 tisícům korun. Nová octavia se začne z technických důvodů prodávat až příští rok.