Firma má nové představenstvo, které nepotřebuje někoho takového, jako jsem já, myslí si Novák.

Firma má nové představenstvo, které nepotřebuje někoho takového, jako jsem já, myslí si Novák. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

V ČSA bych překážel, říká odstupující šéf dozorčí rady Václav Novák

  • 16
Pro České aerolinie se manažerským spojením s Letištěm Praha našel způsob, jak aerolinkám zajistit přísun hotovosti. Říká to bývalý šéf dozorčí rady ČSA Václav Novák, který z orgánu v pondělí odstoupil. Podle něj proto, aby se nové vedení mohlo snáze dohodnout s odbory o dalším snižování platů.

Spojí se České aerolinie a Letiště Praha časem i kapitálově?
Zatím se spojují manažersky. Očekával bych, že v budoucnu tam bude nějaká vzájemná finanční vazba.

Dá se říci, že stát našel přes Letiště Praha způsob, jak pomoci aeroliniím bez toho, aby byl nařčen z nedovolené podpory Evropskou unií?
Souhlasím s tím, že se pro ČSA našel určitý investiční způsob. Stát vlastní oba dva subjekty a myslím, že je to dobré řešení. Zajišťuje trvání, likviditu a existenci ČSA.

Znamená to, že se privatizace ČSA odkládá?
Nevím. Můj soukromý názor je, že privatizace v té podobě, na jakou byla předložena nabídka, je velmi těžko představitelná. Je nevýhodná pro stát.

Kdy by měla podle vás privatizace proběhnout?
Až budou ČSA restrukturalizované. Firma potřebuje brutální ořezání nákladů, potřebuje dostat na nohy s ohledem na provozní hotovost, a pokud to proběhne, což je záležitost jednoho roku, tak se pro ni musí najít strategický partner.

Zemětřesení v ČSA

Lašáka nahradí šéf Letiště Praha Dvořák

Proč jste odstoupil z křesla šéfa dozorčí rady?
Firma má nové představenstvo, které nepotřebuje někoho takového, jako jsem já. Moje abdikace mu dává větší šance dohodnout se s odbory na snížení platů o 30 procent.

O třicet procent se teď hraje?
Ano. To je restrukturalizační plán, který jsme představenstvu prezentovali a dnes by se k němu mělo vyjádřit. Je spojený s plány dosavadního představenstva vedeného Radomírem Lašákem. Shodli jsme se s ním na nákladové straně, rozcházíme se na straně výnosů. Podle jejich odhadů budou příští rok o 1,5 miliardy vyšší, než očekáváme my.

Vy jste navrhoval snížení platů pilotů o 45 procent.
Pak jsem svůj požadavek snížil na čtyřicet. A na tom trvám. Ale myslím, že i s třicetiprocentním snížením platu je restrukturalizace proveditelná. Když teď nové vedení přijde s tím, že třicet je dost, má větší šanci u odborů uspět.

Berete své angažmá v ČSA jako neúspěch? Podepsání drsného snížení platů, což byl váš hlavní úkol, jste nesplnil.
Náš záměr situaci ve firmě nakopnout se povedl. Odbory si snížily platy, jsou ochotné o nich dále jednat, určily se priority pro řezání nákladů a podařilo se sehnat silného partnera ČSA. Kdyby se kroky, které se staly teď, podařilo udělat před půl rokem, tak společnost nemusela řešit takové problémy. Pokud bych měl najít skvrnu na celé akci, tak si myslím, že celé to zatřesení s firmou mělo proběhnout dříve. Mohlo to být daleko klidnější i levnější.

S návrhem na konec představenstva v čele s Radomírem Lašákem přišel akcionář ČSA, tedy ministerstvo financí?
Ano. Byl to návrh akcionáře, pro odvolání představenstva hlasovala celá dozorčí rada.

Jak přesně vypadalo zasedání dozorčí rady, kde byl odvolán Radomír Lašák?
Nejprve jsem odstoupil z funkce předsedy, takže zasedání začal řídit Tomáš Uvíra z ministerstva financí (1. místopředseda dozorčí rady ČSA, pozn. red.). Následně proběhlo posouzení restrukturalizačního plánu a představenstvu jsme prezentovali naše návrhy. Potom bylo hlasování o personálních změnách. Jmenovalo se nové představenstvo, z toho původního zůstal jen Peter Jusko. A přišli čtyři noví lidé v čele s Miroslavem Dvořákem. Úplně na závěr jsem abdikoval na funkci člena v dozorčí radě. Byl jsem na tom dohodnut s ministerstvem financí.