Ilustrační foto

Ilustrační foto

V Evropě se hromadí neprodaná auta

  • 36
Evropské automobilky řeší vážné problémy se skladováním neprodaných vozů. Výrobní kapacity jsou totiž podle nejnovější zprávy Evropské komise zhruba o pětinu vyšší, než je poptávka. Problém se ale netýká jen EU; zatímco výrobní linky letos mohou vyprodukovat 94 milionů vozů, poptávka je podle komise zhruba poloviční.

S přebytkem aut, o která teď není na trhu zájem, si láme hlavu například japonská Toyota, jež vyrábí vozy i v českém Kolíně.

Podle internetového serveru EUobserver si firma musela pronajmout velkou nákladní loď ve švédském přístavu Malmö, aby měla automobily kde skladovat.

"Naše logistické centrum v Malmö dosáhlo své maximální kapacity s tím, jak klesají prodeje v regionu," uvedla mluvčí Toyoty Anne Gaublommová. Na lodi chce společnost uskladnit zhruba 2 500 vozů, přičemž v pozemním skladu může uskladnit nejvýš 12 000 vozů.

Finanční krize zkomplikovala život i české Škodě Auto. Mladoboleslavská automobilka musela kvůli klesající poptávce částečně omezit výrobu a kvůli krizi výrazně snížila počty takzvaných agenturních zaměstnanců.

V Česku prý problémy nejsou

Podle mluvčího automobilky Jaroslava Černého se ale vyrobená auta daří prodávat. "Automobily na sklad vůbec nevyrábíme. Vyrábíme takové množství aut, které přesně odpovídá objednávkám našich zákazníků," tvrdí Černý.

Ani další česká automobilka, kolínská TPCA, nemá se skladováním aut problémy. "Auta neskladujeme, předáváme je rovnou naší smluvní logistické společnosti. A stále vyrábíme podle původního plánu 324 000 automobilů ročně. Problémy s odbytem nemáme," řekl MF DNES mluvčí kolínské automobilky TPCA Radek Kňava. Škodovka přitom za loňský rok vyrobila 603 200 vozidel.

Evropská komise nepředpokládá, že by se situace v letošním roce nějak dramaticky zlepšila. V posledním čtvrtletí roku loňského roku registrace nových vozidel klesly asi o pětinu. Prodej nových automobilů se přitom za celý loňský rok propadl o 1,2 milionu. V lednu letošního roku se přitom automobilová výroba snížila o třetinu ve srovnání se stejným obdobím loňského roku.

Ještě hůře než výrobci osobních vozů jsou na tom producenti nákladních aut. Zatímco v lednu 2008 evidovali 38 000 objednávek, v listopadu loňského roku to bylo již jen 600 objednávek. "Situace se liší v každém z členských států, ale propad postihl každý trh v EU a všichni hlavní výrobci na evropském trhu jsou těžce zasaženi," uvedla EK.

Situaci automobilek významně komplikuje neochota bank poskytovat úvěry. Zhruba 60 až 80 procent nových automobilů v Evropské unii si přitom zákazníci pořizují právě na úvěr. Do problémů se dostávají i finanční společnosti jednotlivých výrobců, které zajišťují financování úvěrů. Podle komise pět největších z nich bude muset navýšit svůj dluh o zhruba 10 miliard eur, tedy zhruba 280 miliard korun.

,