"Máme fabriku na výrobu motorů, nová výroba by pro ně měla zajistit další odbyt," řekl Vlado Murár ze společnosti.
Autobusy jsou určeny pro městskou a příměstskou dopravu a Tedom pro ně vyvinul nový typ elektronicky řízeného motoru na zemní plyn. Licenci na výrobu nízkopodlažního autobusu koupil od italské firmy Mauri.
"Jako jediní v Česku budeme vyrábět motory i karoserie," uvedl Murár.
Plynové motory se podle něj začínají uplatňovat v evropských zemích a určitá poptávka je i v Česku. "Z Jablonce se dodávaly motory třeba do Bratislavy, kde jezdí několik desítek takových autobusů," uvedl. Doma jezdí na plyn některé autobusy ve Zlíně.
Pořizovací cena nových autobusů proti klasickým typům je podle Murára sice vyšší, ale dopravce může získat státní dotaci na nízkopodlažní autobus a další příspěvek za spalování zemního plynu, protože při něm vzniká výrazně méně emisí než u naftových motorů. Podle Murára je levnější i provoz.
Rozšíření těchto autobusů ale zatím brání nízký počet čerpacích stanic na zemní
plyn; veřejných míst je v celé republice jen asi devět.
Tedom se zabývá především výrobou energetických zařízení pro kombinovanou výrobu elektřiny a tepla. Holding se 600 zaměstnanci v minulém roce utržil přes jednu miliardu korun.