Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


V Makru se mýlili dvakrát

aktualizováno 
-
Po dvojitých balíčcích německého čajového pečiva Black Magic, které v říjnu minulého roku nabízeli se slevou v průhonickém Makru, se jen zaprášilo. Že s nimi něco není v pořádku, si mnozí zákazníci možná uvědomili teprve doma. »Proč jsou tak levné, mi došlo, teprve když jsem oba sáčky vysvobodila z průhledné fólie, do níž byly společně zabaleny,« říká Jana Skálová z Prahy. Na zadní straně, která předtím nebyla vidět, se na horním lemu objevilo vyražené datum 13 08 99 a texty v několika cizích jazycích říkaly, že jde o datum spotřeby. Na české přelepce firmy Chocoland, která sušenky dováží, však bylo uvedeno, že 13. srpna byly vyrobeny. S takovou rozpornou informací se zákaznice znalá cizích jazyků i svých práv nespokojila a vydala se sušenky reklamovat. Neuspěla. »Nejdříve mi řekli, že prodej mají schválený od hygienika, pak zase, že to datum je zkrátka datum výroby a potisk od výrobce je chybný.« Nakonec ji vyprovodili se slovy: »A pokud se vám to nelíbí, stěžujte si u dovozce, který tam tu samolepku dal.« V tom okamžiku udělali v Makru dvojí chybu. Jednak spotřebitel vždy o reklamaci jedná s prodejcem, u kterého výrobek koupil, nikoliv s tím, kdo jej vyrobil nebo dovezl. A pak - verdikt České zemědělské a potravinářské inspekce, která na podnět MF DNES sušenky posoudila, zněl jednoznačně: Jedná se o nepochybné klamání spotřebitele. Rozbor sušenek sice podezření, že šlo o záměnu data spotřeby za datum výroby, neprokázal, přesto je inspekce zakázala prodávat. »V tomto případě se nejednalo o výrobek prošlý, ale označený v rozporu se zákonem,« říká tisková mluvčí inspekce Jolana Havlová. Podle zákona o potravinách totiž není možné, aby zákazníka mátly protichůdné informace, stejně jako nepovoluje formulaci »Spotřebujte do 13 měsíců od data výroby«. Firma Makro se k případu nechtěla vyjádřit a jednatel Chocolandu Denis Karbus nepřipouští, že by úmyslně klamali spotřebitele. České přelepky nedává na obaly jeho firma, ale přímo německý výrobce. »U sušenek, které si koupila zákaznice, bylo datum na obalu skutečně datem výroby, nikoliv spotřeby. Nicméně obaly jsme už upravili a nové zboží, které teď dovážíme, je již označeno tak, jak má být.« Inspekce totiž povolila firmě další prodej až po předložení správné etikety.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Organicky pěstovaná zelenina dostává nálepku bio, protože se pěstuje bez použití umělých hnojiv, herbicidů a pesticidů
Kontroly našly u biopotravin jen minimum pochybení. Češi jim přesto nevěří

Češi biopotravinám nedůvěřují, shodují se lidé z branže. Proto také jejich spotřeba za západní Evropou zaostává. Kontroly však ukazují, že bioprodukty patří...  celý článek

Ilustrační snímek
Test školních brašen: Dobrá má i hrudní popruhy, stojí hodně přes tisícovku

Kdysi školákům stačil nosič z drátů, dnes se na aktovky používají nejmodernější technologie. To ovšem neznamená, že jsou všechny stejně kvalitní. MF DNES...  celý článek

Brigádnice Eva Pláničková sklízí první dozrávající jahody na plzeňské plamntáži u Kalikovského mlýna
Tristní bilance prodejců jahod na severu Moravy: dva ze tří porušili zákon

Většina obchodníků prodávajících v Moravskoslezském a Olomouckém kraji jahody, jejichž stánky zkontrolovala Česká obchodní inspekce (ČOI), porušila zákon o...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.